Waar moet ik op letten als ik een wifi repeater wil aanschaffen ?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dualband, wps enz enz. Ik wil weten wat goed is en betaalbaar.

Bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (3)

Wifi repeaters zijn eigenlijk niet zo handig.
Ze zorgen voor IP-conflicten waardoor ze dus om de haverklap geen signaal meer geven.
Het snelste is kabel internet. Powerline adapters van Sitecom werken heel goed, hierdoor hoef je geen kabel meer te trekken maar gaat je internet via de stroomlijn, handig, even stabiel en snel als kabel.
Wil je meer bereik? Investeer dan in een betere router.
Asus maakt hele goeie routers, vooral de nieuwste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koop geen repeater, zoals Leeuw17 schrijft. Ik had er alleen maar problemen mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het niet eens met het verhaal van Leeuw17, repeaters zorgen niet voor IP conflicten, zij geven óf ip adressen uit in een andere range als die jouw eigen router uitzend, óf ip adressen uitgeven staat uit en laat dit apparaat dit over aan de router waar je Internet op zit. Powerline adapter zijn flexible, maar zeker niet zo snel en stabiel als echte netwerkkabels. Hier worden 8 draden gebruikt en bij een powerline adapter slechts 2. Ook zal een betere router niet per se een beter bereik geven. Een router routeert verkeer, dat wil zeggen het zet het externe IP om naar intern en andersom, een accesspoint die zet data om in draadloze signalen. Deze zijn allen gelimiteerd aan de regelgevingen met een maximale uitzendkracht. Wat wel kan schelen is de plaatsing, het kanaal en eventueel meerdere antennes (wat ook weer op plaatsing terecht komt)
Een repeater koop je omdat je een slecht bereik hebt. Let bij aankoop niet op de schoonheid, maar koop er een met twee antennes erop. Installeer deze unit daar, waar je nog een goed bereik hebt op de primaire router. Ik heb voor mijn schoonouders een NETGEAR PASS THRU WIFI RANGE EXTENDER, eenvoudig te installeren en werkt prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wifi extenders zijn niet zo eenvoudig in goed en slecht in te delen.
Uiteraard zullen de bedrijfsversterkers een beter resultaat geven dan die van de een onbekend Chinees merk... Maar daar zit ook een prijsverschil aan natuurlijk :)

Wat doet een repeater: hij versterkt het signaal wat hij opvangt.
Schematisch idee:
Router / Accesspoint (Signaal 100)-----------Repeater(Signaal 50)----------Ontvanger (PC, laptop, tablet (Signaal 50 - afstandsverlies)

Een repeater heeft altijd te maken met verlies van de originele snelheid. Als jij met je laptop 5 meter van je accesspoint zit is je signaal beter dan wanneer je 10 meter van je router zit. Dit is dus ook geldend voor je repeater.
Als je met je laptop 1 meter naast je repeater zit, zal je signaalmetertje op je laptop aangeven dat hij een super signaal heeft. Dit klopt ook, maar dat is het signaal met de repeater, niet met het accesspoint, dus met jouw Internet, vandaar dat ik in het schema aangeef "Signaal 50 - afstandsverlies" even als voorbeeld dat de repeater jouw snelheid al halveert.

Daarnaast gaat dit schema nog uit van een "happy day" scenario, de accesspoint kan bijv. 10 meter uitzenden en op 5 meter is het dus de helft.
Helaas is dit in werkelijkheid niet waar... waarom? Dit komt weer omdat WIFI heel erg storingsgevoelig is. Meerdere apparaten werken op deze golflengte, waarvan jouw buren om je heen met óók hun wifi de grootste stoorzenders zijn..
Dit komt weer omdat er een beperkt aantal kanalen beschikbaar zijn gesteld voor WIFI, namelijk 1 tot en met 11, waarbij het ook nog eens zo is dat de kanalen elkaar overlappen. Kanaal 1 stoort bij kanaal 2,3,4 en 5! Dus als je buren op kanaal 1 zitten moet jij al op kanaal 6 zitten om daar geen storing van te hebben. zitten zij op 6, moet je al naar kanaal 11. Feitelijk heb je dus maar 3 kanalen tot je beschikking 1,6 en 11 en je zult merken dat die allen al gebruikt zijn...
Dit geeft de daadwerkelijke storing en verlies.

Nu weer terug naar jouw extender..
Een extender kan soms 2 soorten frequenties aan, de 2,4Ghz, waarbij je zit met de 3 kanalen zoals boven beschreven en waar de halve wereld op zit en soms ook op 5 Ghz, waar de kanalen anders zijn en de storing minder zou moeten zijn (stabieler en sneller, maar minder ver reikend)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk merk je neemt is niet heel belangrijk omdat ze allen aan standaarden moeten voldoen van een max uitzendvermogen. Wat wél zou kunnen helpen is jouw extender verbinden met een UTP / netwerkkabel aan jouw router / accesspoint, dan is namelijk het verlies van je Internet signaal niet aanwezig, aangezien dit over de kabel gaat, op dat moment zendt het nieuwe accesspoint weer uit met een nieuwe naam en zal het opgevangen verzoek via de kabel versturen schematisch:
Router / Accesspoint (Signaal 100).........netwerkkabel.............Repeater(Signaal 100)—————Ontvanger (PC, laptop, tablet (Signaal 100 - afstandsverlies) Maar jouw situatie moet het wel toelaten dat je een kabel kunt trekken van Router / Accesspoint naar jouw extra accesspoint...