Waarom stopt mijn CPU er paar seconden mee?

Ik probeer een Full-HD film te kijken. Mijn CPU is Intel Core 2 Duo 2,60 GHz. Hij kan Full-HD aan voor zover ik weet. Maar toch blijft het beeld soms hangen, omdat de CPU er dan even mee stopt. Via Windows Taakbeheer zie ik dan dat de CPU van 80% naar 5% gaat, en na paar seconden weer 80% en dat herhaalt zich telkens waardoor de film iedere minuut hapert. Weet iemand wat er mis is?

9 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals hieronder al aangegeven word (mullog) ligt het vermoedelijk niet aan je CPU. Welke mediaspeler gebruik je? Wat is de configuratie van je hardware? Krijg je dit bij alle mediabestanden? (ik had laatst namelijk een incompleet mediabestand die ook telkens haperde) Welke formaat heeft de film? (.AVI, .MKV, .MPEG?) Heb je ook bij andere programma's last van deze hapering? Graag wat meer detail zodat wij je goed kunnen helpen.
Eric1993
9 jaar geleden
Het gebeurd meestal als ik een video bekijk met 480p via Google Chrome.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus bij streaming gebeurt het? Alleen bij specifieke websites? (Bijv youtube) heb je ook andere browsers geprobeerd? (Bijv. Internet explorer of firefox?)
Eric1993
9 jaar geleden
Het gebeurd bij 1 specifieke website. Op een andere pc van hetzelfde model en merk gebeurd hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En met een ander systeem loopt het zo door?
Eric1993
9 jaar geleden
Jaa. Heb het nog ff gecheckt. Maar heb meer dan genoeg RAM geheugen over, dus daar ligt het ook niet aan.

Het beste antwoord

Het hoeft niet alleen aan je CPU te liggen. Waar heb je de video op staan? Dat je CPU iedere keer "stopt" kan betekenen dat hij moet wachten tot er weer een deel van de film is ingelezen. Wat voor grafische kaart heb je? Als die niet snel genoeg is voor een full HD film moet je CPU ook weer wachten voordat hij weer film kan aanbieden.

Kortom, het periodiek stoppen van de film en het terugvallen van het processorgebruik lijkt mij een indicatie dat een van de andere componenten niet goed genoeg is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
Ik stream het filmpje van het internet. Mijn internetsnelheid is 40 MB/sec, dus daar ligt het niet aan. Het enige wat dan nog verdacht blijft is mijn videokaart. Mijn videokaart is een: NVIDIA GeForce 8600 GS

Andere antwoorden (2)

cpu heeft niks te maken met een video/film. je grafische kaart(gpu) moet sterk zijn. je kan met cpu-z kijken welke grafische kaart je hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onjuist. Het is in eerste instantie de CPU die video decodeert. Alleen met de juiste hardware en software (+instelling) en codec helpt de videokaart mee met decoderen. https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/
Je zou ook naar de temperatuur van je CPU moeten kijken. Een HD film vergt toch wel wat van een systeem en het kan zijn dat je CPU tijdelijk te warm wordt, waardoor hij langzamer gaat draaien om weer af te koelen.
Het kan ook zijn dat je systeem op spaarmodus is. Wanneer je een laptop hebt en deze energie moet besparen, laat hij de cpu ook wel eens graag langzamer lopen.
Dan moet je ook even kijken of je genoeg geheugen hebt voor een HD film. Als dat vol is, moet het ook "leeg" gemaakt worden. Je CPU zal daardoor ook langzamer lopen, want wanneer de film stopt, hoeft de CPU op dat moment ook niet al te hard werken.
Dan hangt het er ook van af welk programma je gebruikt. Windows Media Player (met de juiste Codecs, zoals K-light Codec pack, vergt minder van je systeem dan de VLC player of sommige andere players. Nadeel van Media Player, is dat je geen losse ondertitels kunt mee afspelen.

Ikzelf ben gestopt met het kijken naar Full HD films. 720p is voor mij al scherp genoeg en je hebt daardoor ook geen problemen tijdens het genieten van je film. Het neemt ook minder plaats in de films zijn sneller gedownload...