heeft bij een processor een 3 ghz dualcore evenveel kracht als een 1,5 ghz quadcore?

in vraag lijkt me duidelijk :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Wanneer je het puur optelt, maakt het natuurlijk niet veel verschil. Maar zo simpel is het niet. Je kunt (zoal bij een van de reacties) niet gaan vergelijken tussen een AMD en een Intel Processor. Je zult toch twee dezelfde fabricaten moeten gebruiken, anders is het appels met peren vergelijken.
Bij (oudere) spellen zal je quadcore met 4x1,5ghz veel langzamer zijn dan een duocore met 2x3ghz.
Bij multitasking is dat dan weer anders. Dan moeten de taken verdeeld worden en zul je een winst boeken bij een quadcore.
In principe is het antwoord op je vraag: de dualcore van 3ghz is sneller dan de quadcore van 1,5ghz. Simpel.
Ga je beide CPU's met eenzelfde snelheid per core vergelijken, dan zal bij multitasking de quadcore winnen. Bij spellen kan het echter gebeuren dat deze beter op een dualcore lopen.
Het hangt van het gebruik van je pc af.
Dus moet je kiezen tussen beiden, zou ik voor de dualcore gaan. Bij eenzelfde kloksnelheid, dan zou ik voor de quadcore kiezen. Deze is in de meeste gevallen sneller.
Ga je nog eens uit van spellen, moet je bedenken dat een goede grafische kaart altijd belangrijker is dan de snelheid van je CPU. Ook bij het verwerken van video's wordt steeds meer gebruik van de GPU gemaakt dan alleen van de CPU.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, een 3 GHz dualcore heeft opgeteld 3+3=6 GHz, en een quadcore 1,5 GHz opgeteld 1,5+1,5+1,5+1,5=6GHz. Maar het ligt aan de software die je gebruikt welke sneller is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp uit de vraag dat het gaat over de kracht qua processoren (en niet over kloksnelheden, wat ik eerst dacht toen ik mijn antwoord gaf), de andere factoren zijn minimaal zo belangrijk inderdaad.