Wat is het verschil tussen een 100mbps ethernet verbinding en een 1gbps? (Staat bij specs van een laptop)

Ik vermoed dat dit over de mogelijkheden van de netwerkkaart gaat.
En moet je daarvoor ook een router hebben die geschikt is voor 1GB, of zijn die dat al standaard?

En heeft dit ook invloed op het wifi?

9 jaar geleden
in: Hardware
7.4K

Het beste antwoord

De 1GBPS slaat op de bedraade netwerkaart die in je laptop zit. Dit is 10x sneller dan een 100MBPS netwerkkaart (de standaard vd vorige generatie).

Je bedrade thuisnetwerk moet wel geschikt zijn voor 1GBPS. Dwz.: Mininaal cat5e UTP netwerkkabels (liever nog cat6) en een switch (meestal onderdeel van je router) die ook die snelheid aankan.

Dit heeft verder geen effect op de draadloze prestaties van je laptop.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zolang je geen grote databestanden gaat overpompen over je netwerk is 100MBPS snel genoeg. Ook streamen van Blurays gaat prima met 100MBPS. Dus ik raad je in dat geval aan niet meteen je router te vervangen alleen voor die 1GBPS.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tegenwoordig mag je van routers van meer dan €50,- verwachten dat die 1GBPS netwerkpoorten hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt Thecis. Ik bedoelde natuurlijk Mbps en Gbps. dus een factor 8 minder. Bedankt

Toegevoegd na 1 uur:
en bedankt escape natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Je antwoord is goed bedoeld, maar er staan veel onjuistheden in.
Je moet het niet hebben over MBPS en GBPS maar mbps en gbps. Die hoofdletters schelen een factor 8.
En verder haal je nooit die nominale snelheid, netto ligt de waarde op ca. 2/3.
Thecis
9 jaar geleden
@Escape,
Mijn netwerk haalt wel degelijk 80 tot 90% van mijn nominale snelheid. Kwestie van zorgen dat je bedrading goed is. 100% halen is inderdaad erg lastig, Er is inderdaad een groot verschil wat betreft hoofdletters. Voor Immetjes zal het wel duidelijk zijn.
@Heer Voldemort, Mbps is megabit per seconde. Dat wil zeggen dat 100 Mpbs 12.5 Mb per second is (megabyte). Dus het overzetten van een file van 100 Mb duurt zo'n 8 seconde met 100 Mbps (als je 100% snelheid haalt).
Hetzelfde geldt voor Gbps (1000 Mbps). Als je een router zoekt met een 1 Gpbs poorten, mag je inderdaad verwachten met de duurdere dat dit er op zit. Echter, check het wel! @Immetjes, wel een goed werkbaar antwoord. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad het moet Mbps en Gbps zijn. Ik haal over mijn 1Gbps netwerk (20m UTP cat5e kabel) lees snelheden van 50MBps (400Mbps) vanaf m'n DS210J NAS. Dat moet denk ik wel hoger kunnen (zo'n 80% van 1Gbps = 800Mbps) Waarschijnlijk heeft mijn kabel te veel bochten. Omrekenen:
http://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=bytes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@immetjes, 100% haal je enkel via crosscable (directe verbinding). Verder kan het ook zijn dat je NAS niet sneller de data levert (schrijven kan nog langzamer zijn).
Scherpe bochten in je netwerkkabels moet je altijd vermijden.
Test de transfer eens met een groot bestand (meerdere GB) en veel kleine bestanden (enkele kB).

Andere antwoorden (2)

Het grootste verschil is natuurlijk de snelheid. Verder hebben 1Gbps interfaces meer geavanceerde instellingen die het tunen van de verbinding meer mogelijk maakt zoals transmit en receive buffers / Qos / large send offloads / receive side scaling / udp checksum offloads. Verder is prettig dat je bij 1Gbps adapters niet moeilijk hoeft te doen met zogenaamde cross-cables direct tussen apparaten omdat Auto MDI-X deze omschakeling verzorgt en dus gewoon 'rechte' kabels kunt blijven gebruiken.... Daarnaast moet de rest van je Ethernet netwerk deze snelheid wel ondersteunen om hiervan te profiteren, anders gaat de 1Gbps interface via auto-negotiate naar de snelheid van de aangesloten router/switch en presteert deze dan niet optimaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heeft geen invloed op het wifi.