Kan een laptop uitvallen door te weinig voltage van de adapter?

Mijn laptop valt steeds uit maar de tijd is te kort om thermisch uit te vallen.
heb de adapter doorgemeten en geeft maar 14.2 volt af terwijl hij 18.5 volt zou moeten geven.
Kan het zijn dat de adapter door een beveiliging in de adapter daardoor uitvalt en het probleem bij de adapter gezocht kan worden en niet door de laptop zelf?
een verschil van 4 volt tussen wat hij onbelast afgeeft(multimeter) en wat de adapter zou moeten geven mag toch niet zo groot zijn?
als ik de harddisk uit de laptop haal, loopt de laptop iets langer door.
is in dit geval inderdaad de adapter de boosdoener?
Alvast bedankt voor uw reactie.
mvg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
capthavoc
9 jaar geleden
Word je adaptor snel warm ?
dan is dat zeker een factor die je moet uitsluiten
want de adaptor kan zeker wel iets meer leveren dat hij heeft maar 4 volt is erg veel over langere tijd
je accu wordt er misschien ook slecht van ? Ik weet niet hoe goed je meter is ?
kun je misschien van iemand een goeie adaptor lenen met het goeie voltage ? en de goeie aansluiting natuulijk
Dan weet je in elk geval zeker of het daaraan ligt het lijkt er zeker op

Het beste antwoord

Als je adapter al niet helemaal het goede voltage geeft zonder load, dan is de kans groot dat hij onder load al helemaal gekke dingen gaat doen. Ook het feit dat je laptop het langer doet wanneer je de harde schijf er uit haalt doet mij denken dat het te maken heeft met je adapter (harde schijf vreet nog best wel veel energie).

Ik weet niet hoe lang je laptop het doet, maar om thermische problemen uit te sluiten, zou ik de temperaturen eens bijhouden in het BIOS. Thermische problemen kunnen namelijk ook gewoon enorm snel optreden als het koelblok niet goed is vastgemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het was inderdaad de voeding,
thermisch was uit te sluiten doordat laptop elke keer na 2 sec alweer uitviel.
adapter vervangen en alles werkt weer.

Andere antwoorden (2)

Naast de juiste voltage dient de adaptor ook genoeg ampere te kunnen leveren.

Mijn gevoel zegt dat de adapter versleten is geworden. Dus het word tijd om de adapter te vervangen.

Ik ben verbaast, dat de laptop nog werkt of op wil starten terwijl de voltage te laag is. Maar het is wel een teken dat de adapter te weinig vermogen kan leveren.

Toegevoegd na 2 uur:
Meten is weten. Dus probeer via bios en/of andere manier achter de temperatuur van de verschillende onderdelen te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals jij benoemd is het een duidelijk voedings probleem. Begrijp uit je verhaal ook dat de battery van je laptop totaal niets meer doet. Allemaal geen beste zaak, mijn advies zou zijn koop een nieuwe battery en een nieuwe voeding. Neem hierbij ook in beschouwing hoe oud de laptop is en of het misschien beter is om eens een nieuwe aan te schaffen. Succes