kan ik zomaar overgaan op ssd?

Ik heb nu al een hele tijd deze laptop en merk dat deze zeer traag wordt, en wil een SSD i.p.v mijn huidige HDD. Kan ik er gewoon één kopen en deze plaatsen, of zijn hier nog eisen aan verbonden?
Laptop Asus N55S
En zo ja nog suggesties?;)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Zomaar is een groot woord, je moet er wel iets voor doen, want het lastigste aspect is het overzetten van je huidige Windows installatie. Maar je laptop is compatibel voor een SSD drive. En welke je neemt doet er niet zo toe, wil je pure snelheid en meer betrouwbaar maar wil je wat toeleggen op capaciteit dan is de Samsung 840/850(pro) misschien iets.. Wil je meer GB voor je euro en doet de rest er wat minder toe, kun je misschien uitkijken naar een Crucial MX100. Je kunt met een sata->USB adapter je SSD aansluiten op je laptop en dan via EaseUs Todo backup 'on the fly'(shadowcopy) en kopie trekken van je HD en dat overzetten naar de SSD, de meegeleverde migratie wizards moet je links laten liggen, werkt met uitzonderingen daargelaten erg onbetrouwbaar. Zo gooit de Samsung wizard zonder bevestiging en vragen belangrijke bestanden weg die geselecteerd zijn door een dom gekozen criterium(een jaar lang niet geopend o.i.d.) als de bron schijf aan bestanden meer GB heeft dan op 80% van de capaciteit van de SSD past.

Overigens zou ik die DVD cradle niet ruilen om daar met een adapter je oude HDD onder te brengen omdat het een BluRay brander/lezer is....dan maar iets meer door sparen voor een dikkere SSD luidt mijn devies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huidige bestanden die nu op mijn laptop staan interesseren mij niet zo. Het liefst zou ik alles er af gooien en gewoon op fabrieksinstellingen staan (i.v.m. wat eventuele 'verkeerde' software. Verder heb ik niet een bepaald budget, en ga meer voor snelheid (na 3 jaar nog 70GB vrij).
In ieder geval bedankt voor de info;).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Snelheid heeft niets met je capaciteit te maken, maar een SSD is wel sneller dan een HDD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor snelheid kies de 840/850pro van Samsung...werelds!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wel nog een laatste vraag (ben van plan deze te halen: OCZ VERTEX 460 240 GB), maar moet ik zeker ook windows opnieuw installeren als ik alles schoon wil?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, een schone installatie is misschien ook beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
laatste vraag dan XD heb ik daar verder niks voor nodig of deze cd: zal um bijvoegen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt hiernaast nog een Windows DVD nodig. De CD zoals op foto bevat volgens mij alleen de drivers voor dat Laptoppie. Geen OS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ja, een schone installatie is misschien ook beter."
"Je hebt hiernaast nog een Windows DVD nodig." Dat betekent bij een laptop het aanschaffen van een nieuwe OEM-versie. Alle laptops na het XP tijdperk hebben de installatiebestanden op de HDD op een partitie staan. Ik weet niet hoe het werkt met die kopieersoftware, maar ik neem aan/hoop dat de partitie automatisch wordt meegekopieerd. En dan is het maar de vraag of de laptop de partitie weer terugvind op de SSD zodat een herinstallatie mogelijk blijft. Als je het voor elkaar krijgt de geinstalleerde Windows over te zetten op SSD dan is dat nog geen garantie dat de installatiepartitie mee is gekomen. Dat is de reden dat ik een laptopmigratie van SSD>HDD als echt lastig zie. Zou zoals in oude tijden een Windows-DVD meegeleverd worden was er niets aan de hand. http://hddcaddy.nl/2013/02/20/how-to-windows-8-klonen-clonen-naar-nieuwe-lege-ssd/ Deze site geeft een uitleg waarin ze laten zien hoe alle partities goed meegaan. Als je er vanuit gaat dat een een herinstallatie met een Windows-DVD een mogelijkheid is snap ik niet eens waarom je uberhaupt dit antwoord zou geven. Op mijn zelfbouwdesktop met OEM-DVD heb ik geen seconde gedacht aan clonen. SSD erin WinDVD erin gaan. Die luxe heb je op een laptop niet.

Andere antwoorden (1)

Je zou natuurlijk een SSD kunnen plaatsen op de plaats waar nu nog de HDD zit. Denk er wel aan dat een SSD vele malen duurder wordt als je dezelfde opslagcapaciteit wilt hebben.

Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld de CD la eruit te halen, en hier een extra SSD bij te plaatsen. Als je op de SSD dan het besturingssysteem draait, kun je op de HDD alle bestanden kwijt. Dit scheelt uiteraard in kosten.