Hoe lang mag je laptop aan het lichtnet hangen?

Ik werk dagelijks aan mijn laptop, altijd op dezelfde plek, vlak bij een stopcontact. Ik heb de accu er daarom uitgehaald. Die gebruik ik dus alleen tijdens vakanties ed. (Ik weet dat ik de accu daarna eerst helemaal leeg moet trekken voor ik hem weer oplaad). Thuis gebruik ik het lichtnet.
Is het voldoende, als ik die laptop niet gebruik, hem uit te schakelen en dan verder gewoon op het lichtnet aangesloten te laten? Of kan ik toch beter 's nachts de stekkers eruit te trekken?

Toegevoegd na 1 uur:
Of, nog makkelijker, (milieu-overwegingen even niet meegerekend) hem net als mezelf alleen in de slaapstand te zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als je met je laptop werkt zonder accu, dan hoef je dus geen rekening te houden met het op- en ontladen van de accu. Het is geen enkel bezwaar om je laptop constant aan het lichtnet aangesloten te laten. Een moderne accu heeft bovendien geen geheugen, dus volledig ontladen en daarna weer opladen is niet nodig.

Het in de slaapstand zetten van je laptop kan praktisch zijn om daarna weer snel verder te kunnen werken, maar als je daarmee een langere tijd wilt overbruggen dan zou ik dat niet aanbevelen. Alle instellingen van openstaande applicaties worden in het geheugen opgeslagen. Om foutmeldingen en een instabiel systeem te voorkomen is het belangrijk dat je ook regelmatig met een frisse start begint. Dus de laptop helemaal uit en op een later moment weer inschakelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind beide antwoorden even waardevol (heb ze beide een plusje gegeven), maar er is dus geen "Beste Antwoord". Dank voor je reactie!

Andere antwoorden (1)

In Nederland komt stroomstoringen weinig voor, maar als altijd doorwerken zeer belangrijk is of als u nooit gegevens wilt verliezen, dan zou ik toch de accu in de laptop laten. Daarbij is het handig om regelmatige (1 keer per maand) de accu/noodstroomvoorziening te testen of deze nog steeds doet wat er van verwacht mag worden.

Ook bij het doen van belangrijke updates doe het aan het lichtnet met de accu in de laptop.

Hierbij heeft u uw antwoord minimaal een per maand loskoppelen van het lichtnet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind beide antwoorden even waardevol (heb ze beide een plusje gegeven), maar er is dus geen "Beste Antwoord". Dank voor je reactie!