heb je voor 5.1 seround speakers ook een 5.1 geluidskaart nodig?

Hoi, ik wil binnenkort nieuwe speakers kopen voor mijn pc (logitech z506) 5.1 seround heb je dan ook een 5.1 seround geluidskaart nodig om 5.1 seround geluid af te spelen? Of is dat niet belangrijk
Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (1)

Ten eerste: het is "surround" (omringen), niet "seround".

En het antwoord is: ja. Als je gebruik wilt maken van de echte surround functionaliteit dan heb je uiteraard ook een geluidskaart nodig die in staat is om alle kanalen van de speakers van signalen te voorzien, en aangezien je 6 speakers hebt heb je ook een geluidskaart nodig die zes verschillende signalen kan geven.

Nou is het wel zo dat de meeste surround sets een functie hebben die stereo (2 kanalen) geluid kan verdelen over 6 speakers, waardoor het geluid wel van alle kanten komt, maar dan heb je in praktijk gewoon je linkerkanaal en rechterkanaal verdeeld over 6 speakers, dus dan is het niet meer surround in de zin dat er verschil is in het geluid dat van voren en van achteren komt.

Oftewel: als het je om muziek gaat, wat nog steeds meestal gewoon 2 kanalen is, maar je wilt het geluid gewoon van alle kanten hebben, dan zou je in principe toe kunnen met een "gewone" stereo geluidskaart. Als het je eerder gaat om games/films met meerdere kanalen surround sound, dan heb je zeker een bijbehorende surround geluidskaart nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké tnx! Ik gebruik ze alleen voor muziek dus dat het wordt verdeeld over 6 speakers is geen probleem voor mij Dus ze gaan t gewoon doen zonder 5.1 surround?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrijwel zeker wel. Maar ik zou vooral even de handleiding bekijken voordat je een merk en model kiest! (Ik ben niet aansprakelijk voor verkeerde keuzes, blabla... ;) )
Maar bovenal kan ik je als muzikant en audiofiel aanraden om voor muziek géén surround setje aan te schaffen, en zéker geen goedkoop surround setje. Daar wordt je muziek niet mooier van. Véél beter koop je voor hetzelfde bedrag een goede set stereo speakers.