Waarom blijft de koeling van mijn computer hoge toeren draaien?

Na Windows 7 volledig opnieuw te hebben geïnstalleerd, draait de ventilator voor de koeling van mijn desktop computer steeds 'op volle toeren'.

Dit tijdens normale, eenvoudige bewerkingen zoals surfen met Firefox, tekstverwerken met Word en e-mailen. Ook direct na een 'koude' opstart.

Je zou toch denken dat dergelijke handelingen niet zo'n grote aanslag op mijn processor hoeven te leveren dat de koeling continue blijft draaien.

Wat kan hier dan de oorzaak van zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
5.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie het antwoord wat gegeven is! Hou de boel schoon en ook dat je bv niet je apparaat tegen/op een warmtebron zet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt de coolingen toch niet op je power supply aangesloten? Dan krijgen ze constant 12volt en dat is maximaal AKA geluid

Het beste antwoord

Vaak is de oorzaak stof, koop een bus gecompresseerde lucht en kuis de uitgangen van de ventilator uit. Zie ook dat je laptop steeds kan 'ademen' dwz de venilatieopeningen vrij houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je advies opgevolgd en het probleem is opgelost. Werkt een stuk comfortabeler zonder die herrie van die roterende ventilator. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Als dit probleem spontaan is ontstaan na een Windows re-install doet het vermoeden dat wellicht de moederbord drivers niet goed zijn geïnstalleerd of dat deze niet compatibel zijn met de versie van het besturingssysteem. Daardoor kan bijvoorbeeld de temperatuursensor op de CPU socket niet naar behoren functioneren en kan de ventilator op 100% blijven steken.

Ik zou even goed nazoeken of alle drivers goed zijn voor dat besturingssysteem en evt. service pack. (check ook windows meldingen of er nog updates beschikbaar zijn)

Als blijkt dat je daar geen oplossing uit kunt halen zou je in het uiterste geval nog zelf de ventilatoren kunnen gaan sturen. Hiervoor kun je het programma: "speedfan" gebruiken. (kijk dan de instructies op youtube)