Ik krijg het internet op mijn oma's XP laptop niet voor elkaar, wie kent het probleem en hoe los ik het op?

Mijn oma heeft een tweede hands Win XP laptop gekocht van Packard Bell. (Ze kan niet om gaan met het nieuwe Vista / 7 / 8) Er zat een externe Asus netwerk kaart bij en was ingeplugd. Omdat de laptop traag was, heb ik de laptop opnieuw geïnstalleerd. Nu krijg ik echter het internet niet voor elkaar. Na veel gezeur (via een tweede laptop) heb ik alle drivers, inclusief die voor de netwerk kaart weten te installeren.
Het lijkt wel of ik steeds verder kom. Bij het inloggen wordt niet om een netwerksleutel gevraagd, dus dit moet ik via geavanceerde instellingen alsnog invoeren. Het betreft volgens de router een WPA2 verbinding. Ik kan kiezen voor WPA en WPA TPK. Deze tweede kies ik dan ook. Ik heb zowel TKIP als AES geprobeerd. Vervolgens voer ik het wachtwoord in en maak verbinding. Deze mislukt en de instellingen worden gereset. Soms maak ik verbinding, maar heb ik beperkte mogelijkheden.

De netwerkkaart heeft ook een eigen netwerkprogramma waar ik in heb lopen te zoeken. Echter kan ik hier alleen codes invoeren van 5,13 of 15 karakters hebben, terwijl de sleutel 12 karakters heeft. Daarom ben ik terug gegaan naar de Windows Netwerk verbindingen.

Via andere toestellen is het wel mogelijk verbinding te maken met het netwerk (smartphone, mijn eigen laptop). Wat kan nu het probleem zijn en hoe krijg ik mijn oma weer online?

9 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
SimonV
9 jaar geleden
Waarschijnlijk weet je wel dat je oma niet met XP moet gaan telebankieren (bij phishing krijgt ze niets vergoed) en eigenlijk beter helemaal niet kan gaan internetten. http://www.goeievraag.nl/computers-internet/veiligheid/vraag/494157/windows-xp-computer-april-beveiligd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV je kan een virus scanner installeren die je beschermt. En zit er geen wps knop je je router en WiFi kaart want dan kunnen ze makkelijk verbinding maken
SimonV
8 jaar geleden
Nee dus, lees m'n link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Melvin2204:
Ik denk dat er weinig anti-virusbedrijven meer zijn die nog updates voor XP maken. Misschien wel geen.
XP zit vol met gaten die niet meer gedicht worden; een virusscanner dicht geen gaten die in Windows zit. Door die gaten krijgt een virus macht over het systeem, incl. de virusscanner.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"(Ze kan niet om gaan met het nieuwe Vista / 7 / 8)"
Je kan die besturingssystemen precies zo instellen als Windows XP.
Vista en 7 lijken sowieso extreem veel op XP.
Ouderen zijn beter af met een tablet, omdat (dubbel)klikken en scrollen met de muis een groot probleem is bij ouderen.

Het beste antwoord

Het probleem is dat de router met WPA2 is beveiligd en dat WPA2 een best wel nieuwe beveiliging is voor routers, ik weet niet of Windows XP dat support en of daar programma's voor zijn. Misschien kan je in de settings van de router (meestal bereikbaar in de browser via: 192.168.0.1) het wachtwoordtype wijzigen naar WPA, maar dan moet je het uiteindelijk terug zetten naar WPA2 want WPA is zeer makkelijker te kraken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wilkers
9 jaar geleden
Windows XP ondersteunt WPA2. Een tijdje terug had ik zelf een XP Laptop thuis en deze kon wel verbinding maken. Ik heb wel het idee dat de laptop van mijn oma een stuk primitiever is, dan die welke ik destijds had.
capthavoc
9 jaar geleden
Ik denk ook dat de netwerk kaart in je xp machine het wpa2 protocol niet kent.omdat ie te oud is
Dus moet je de router instellen op wpa
Met een beetje om je heen kijken kan je later wellicht een goedkope netwerkkaart die wel wpa2 kent aansluiten. zie marktplaats ? wpa 2 is zeker een stuk veiliger dus wel aan te raden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Driver kan inderdaad te oud zijn, misschien kan er ook nog een BIOS update worden gedaan.
wilkers
9 jaar geleden
Dan ga ik de router instellingen eens idd proberen te veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet de instellingen van de router kan bereiken via 192.168.0.1, start Opdracht Prompt (cmd.exe) en vul deze code in @echo off, dan ipconfig en vindt het IP adres van de router
wilkers
9 jaar geleden
Hier ga ik naar kijken, hopelijk kom ik eruit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom in vredesnaam @echo off xD. Dat is echt nutteloos.

Andere antwoorden (1)

WPA2 wordt pas vanaf Servicepack 2 op XP ondersteund. Heb je Windows update uitgevoerd? Zo niet zou ik daarmee beginnen als je inderdaad de drivers goed hebt geinstalleerd.