Hoe kan je ervoor zorgen dat je PC en telefoons niet met elkaar in conflikt raken op WIFI?

Als er net iemand met zijn telefoon op wifi zit en ik start mijn PC op krijg ik geen internet op de computer. Dan moet ik eerst de wifi adapter los koppelen en opnieuw inpluggen.

Mijn man zit op een ethernet poort en moet soms 4 of 5 keer zijn PC opnieuw opstarten. Dat heeft hij NIET als ik niet thuis ben (en mijn telefoon dus mee heb)

Iemand een idee?

Ik heb als provider Tele2 glasvezel en heb een Technicolor TG789vn v3 router.

9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ander kanaal zetten (router dan dus)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou even tele2 bellen. Hoort gewoon te kunnen, en als er een probleem is is dat te lastig om hier uit te zoeken en bovendien een taak van degene die je wifi geleverd heeft.
capthavoc
9 jaar geleden
Op de ene of andere manier lijkt het wel alsof je pc en telefoon op hetzelfde ip adres uitkomen dus maken ze "ruzie"
als jij dan weg gaat met telefoon is het probleem weg Kijk eens in de instellingen van je telefoon of deze via wifi een vast ip adres krijgt , als je dat kunt veranderen naar een automatisch toegewezen ip adres dan is het probleem opgelost . Een andere manier op dit even te bekijken is op de vaste pc
naar de netwerk instellingen te kijken of deze ingesteld is op een vast ip ? Ais dat het geval dan is daar een reden voor (als je dit niet zelf hebt ingesteld.)dit zou het geval kunnen zijn omdat je zeg maar een bejaarde flat woont (o.i.d )deel je, zeg maar ,een internet verbinding met meerdere mensen ? FLAT ?? met centraal netwerk??
dan kan dat het probleem in elk geval verklaren.
laat dat dan even weten hier Als dat niet het geval is , gewoon woonhuis eigen glasvezel ?
dan kan dit helpen.
op de router zit een reset knopje of gaatje waarmee je de router terugzet maar fabrieks instellingen en DHCP is bijna altijd standaard
ingesteld.
Druk dat knopje in of prik in dat gaatje (zie eventueel handleiding
naar {terugzetten naar fabrieksinstellling) hoelang je op dat knopje/gaatje moet drukken. Als je verder niet het WW van je wifi ooit hebt veranderd dan zou daarmee het probleem met je phone en de pc moeten zijn opgelost.
zowel de phone als de pc krijgen nu beide hun eigen ip adres
je moet wellicht wel even opnieuw opstarten pc en telefoon en het ww invullen.
zie op de router ? voor naam netwerk SSID en Wachtwoord ? succes
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Alle apparaten krijgen automatisch een IP toegewezen. In de router kan ik geen aanpassingen doen, geblokkeerd door de provider. Nee ik woon niet in een bejaarden flat (31) dus het is gewoon bij mij thuis.

Antwoorden (3)

Hoogstwaarschijnlijk zit er een limiet op het aantal apparaten ingesteld in de router.
U kunt de router rechtstreeks benaderen, inloggen en vervolgens deze instellingen aanpassen. Het verschilt echter enorm per router hoe u deze kunt benaderen.

Soms is dit door intypen van 192.169.1.254, of 192.169.1.1 et cetera in uw adresbalk van uw bladerprogramma (IE, Firefox et cetera). U kunt dit achterhalen door de handleiding van uw router te raadplegen, hierin staat het exacte aanlogdomein vermeld. Vervolgens logt u hier - zoals gezegd - in en u moet dan in de settings zoeken naar een optie toegang en apparaten. Ook dit verschilt echter per model router.

Wilt u meer ondersteuning is het handig als u het model router even hier plaatst, dan kunnen we verder voor u zoeken om het antwoord te geven op uw vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees uit het antwoord, dan de PC verbonden is met wifi en ethernet. Nu zou wifi op de PC kunnen uit zetten. Dan kun je met de PC niet meer draadloos internetten, maar als je toch met een draad continue verbonden zit met internet, dan is een wifi (draadloos) internet een luxe, die soms in de weg kan zitten.

Verder kun je in de router zelf instellingen gaan aanpassen, maar dan zou ik laten doen door iemand die de theorie en de verschillen tussen de verschillende instellingen goed begrijpt en weet wat die doet.

En kijk even of niet wat exotisch aan staat in telefoon die mogelijk het wifi signaal van de wijs maakt. Sommige telefoons nemen de rol van de router over en dat wil je niet.

Omgekeerd doen sommige PC's dat ook en dat is ook niet wenselijk. Maar dat iets dat in theorie mogelijk is en in de praktijk geeft dat zoveel gedonder, dat je een expert er nog uitkomt, maar leek raakt verdwaalt en en ziet door de bomen het bos niet meer.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, ik start met ik lees het uit antwoord, dat moet natuurlijk uit de vraag zijn. Ik probeer te zeggen probeer eerste de simpele zaken uit te zetten en kijk of dat verbetering op levert en ga terug naar de standaard instellingen en blijf weg uit de exotische instellingen en ingewikkelde oplossingen behalve als je weet wat je doet. Maar ik lees uit de vraag dat de vraagsteller niet een netwerkspecialist is en ik ben geen voorstander dat iedereen in een router instellingen gaat veranderen. Als je wel een netwerkspecialist bent, dan stel je hier geen vragen, maar beantwoord ze. Niet dat ik een netwerkguru ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok erop dat Capthavoc gelijk heeft wat betreft het ip conflict. Dit is ook het enige dat ik kan bedenken waarom je niet gelijktijdig op hetzelfde netwerk kan zitten. Hier in huis zitten wij soms met wel 6 of7 devices tegelijk op hetzelfde netwerk, zonder enig probleem.
Een limiet op het aantal apparaten op de router lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat dit nooit standaard staat ingesteld. Dit zou je dan zelf gedaan moeten hebben en dat zou je dus weten.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Er zijn twee pc's (soms 3 in het spel) 1 pc is verbonden met ethernet (kabel) wifi staat uit. De ander heeft geen kabel alleen wifi.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is dus niet simpel wifi uit of aan zetten. Het zou IP conflict kunnen zijn, dus de zelfde IP adressen aan verschillende apparaten. Het is jammer dat je niet de router kunt kijken. Stap 1 is het opschrijven van de verschillende ip adressen van de verschillende apparaten. Kennis is macht en er is een duidelijk probleem, maar geen duidelijk oplossing.
Nu is een PC meer flexibeler in stellen dan een mobiel.
Wat normale ip adressen zijn. Is dat alle apparaten de interne ip adressen heeft, waar alleen de laatste getalletje anders is. Ik ga uit van ipv4.
capthavoc
8 jaar geleden
heb je de Reset via het gaatje ook geprobeerd ?
ik kam met niet voorstellen dat een glasvezel een beperking heeft op het aantal devices.
maar goed ik heb zelf geen glasvezel
maar hoe zit het precies? de technicolor router zit verbonden met het modem in de meter kast toch ? ik heb wel eens gehoord dat alleen poort 1en 2 werken ? misschien helpt het als je de kabels omdraait ? je kan wellicht er nog een routertje achter hangen ?
wat is het probleem met inloggen op je router ?
normaal moet dat toch kunnen ?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik kan inloggen op de router, maar alleen als user, niet als admin waardoor je minder rechten hebt. Resetten werkt niet (al gedaan) kabels omdraaien maakt geen verschil. IP conflickt denk ik zelf ook aan. maar er zit wel een aanzienlijk verschil in. Ik heb 192.168.1.77 mijn man heeft 192.168.1.81 maar zijn tablet zit ook vaak op 192.168.1.81 en mijn telefoon op 192.168.1.77 De router blijft automatisch steeds deze adressen toewijzen aan de pc's en tablet en mijn telefoon. Ik begrijp niet waarom hij dat steeds doet omdat hij ruimte zat heeft van 2 tot en met 256... Maar staat de PC al aan en zet je daarna de tablet of telefoon aan, krijgen deze wel een andere IP toegewezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je router staat een dhcp pool ingesteld. Dit is de serie IP-adressen dat je router gebruikt om uit te delen aan diverse apparaten. Wellicht staat deze een beetje krap. Hierdoor heeft hij dus geen 256 adressen, maar misschien maar 10
DHCP is het protocol dat het IP adres aan de pc of aan de telefoon geeft. Als er in een van de apparaten een vast IP adres staat, dan kan dat conflicteren met de DHCP. Je moet dus op de router DHCP aanzetten en controleren op de apparaten of er geen vast IP adres in zit. Daarna zou het goed moeten zijn.