hoe kun je een externe HD controleren op hardwarefouten?

ik hoor regelmatig gekraak van een van mijn externe HD's. Hoe kan ik nagaan of deze hardwarematig nog in orde is en of de data die erop staan niet beschadigd zijn?

Toegevoegd na 12 uur:
hoe start je chkdsk op voor een externe HD?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Er zijn een heleboel tools die een goede indicatie geven of de data die op een harddisk (of deze nu intern of extern is) beschadigd zijn of niet. De meest simpelste is wellicht checkdisk en die al op iedere Windows PC staat. Er is ook redelijk veel freeware tools waarmee je wat beter kunt, b.v. HDDScan, Diskcheck.

De genoemde tools kunnen ook een indicatie geven of er b.v. slechte sectoren zijn en wat kan duiden op een hardwarefout.

Echter als je regelmatig een verdacht geluid hoort van je HD's en dit was er voorheen niet, dan zal er wellicht inderdaad een hardware issue zijn. En deze zal mogelijk of zelfs waarschijnlijk door geen enkele tool gevonden kunnen worden.

Toegevoegd na 1 dag:
Via verkenner:
- In verkenner rechtermuisknop op de externe drive
- kies Eigenschappen
- kies Extra
- kies Controleren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
CrystalDiskInfo is ook goed, HD Sentinel ook.

Andere antwoorden (1)

Een vreemd geluid is een teken van fysieke schade van de harde schijf. De lees/schrijfkoppen zijn mogelijk zwak en het zal dan niet lang meer duren voordat de harde schijf ook niet meer zal reageren.
Ik adviseer u geen checkdsk te doen, want dit kan mogelijk meer schade veroorzaken aan het oppervlakte van de schijven.
Ik adviseer u dan ook om een copy van uw belangrijke data te maken.
Indien het niet lukt om een copy te maken, kunt u een software product gebruiken om een kloon te maken.