kunt je laptop beter games aan als je je ram vergroot?

kunt je als je ram vergroot je laptop beter games spelen had eerst 4gb en als ik aan het spelen was hangde het ongeveer bij 3,88 GB

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hangt vooral af van de graphische kaart die in de computer zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Maxb001, nee hoor. Als je de beste grafische kaart hebt maar te weinig ram geheugen zijn je games nog steeds traag.

Antwoorden (4)

Ram; ook wel werkgeheugen genoemd. In principe een geheugenopslag, maar dan vele malen sneller dan een harde schijf.

Dit geheugen wordt gebruikt als bufferzone waar geladen programmas bewaard worden. Als deze bufferzone groot is zal je vlotter kunnen werken en sneller kunnen schakelen tussen verschillende draaiende programma's. Dit zijn programmas die je op dat moment aan het gebruiken bent of systeemprogrammas die draaien op de achtergrond.

Hoe meer werkgeheugen, hoe meer de computer geladen programmas kan bewaren op dat werkgeheugen. In huis-en-tuintaal wil dat zeggen; een pc gaat minder snel hangen als je meerdere programma's tegelijkertijd probeert de draaien.

Daarenboven vraagt een groot spel veel werkgeheugen, tegelijkertijd wordt dit geheugen ook gebruikt voor programmas die draaien op de achtergrond, of eventueel je webbrowser,..

Dus in dit geval bij een verdubbeling van het werkgeheugen is het inderdaad een pluspunt bij het draaien van zware programma's.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je goed en veel wilt kunnen gamen is het goed om een hoog ram-percentage te hebben op je computer en/of laptop. een goeie game-computer heeft minimaal 8 GB ram nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een goede Videokaart is veel belangrijker dan veel ram voor het spelen van spellen. Maar omdat in jouw geval bijna het volledige ram gebruikt wordt kan het verstandig zijn het wat uit te breiden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat kan zeker van invloed zijn

Maar voor games is de verhouding
GPU CPU en RAM de belangrijkste factor.

Stel je heb 4 gig ram en je kan upgraden naar 8 gig lekker
maar je hebt een videokaart met "maar" 512 mb. Dan kan je doen wat je wilt maar je zwakke punt is dan altijd de videokaart en aangezien je een laptop hebt kan je deze niet vervangen.

Ook heb je videokaarten die ipv zelf veel VRam te hebben, een deel gereserveerd kunnen afnemen van het gewone RAM dus meer RAM ook meer videokracht zeg maar maar ook dat kent natuurlijk een einde. (2gig??) dus als je al 4gig had dan zal waarschijnlijk de upgrade 4 gig niet ten goede komen aan de videokaart
Laptop videokaarten zijn meestal niet altijd de sterkste videokaarten voor zwaar gamewerk.de meeste laptop videokaarten zullen veelal gebruik maken van het gewone RAM in tegenstelling tot videokaarten in desktops

Je videokaart in de laptop is de bottleneck van de mate waarin je games beter werken ook met meer RAM

Dus ja games zullen zeker beter werken met meer RAM maar soms moet je er niet teveel van verwachten, op grafisch vlak.
het hangt dus inderdaad grotendeels af van de algemene verhouding van je CPU GPU etc
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
weet jij ook hoe je je ram geheugen kan verlagen? heb namelijk 7.8 waarvan momenteel 7 in gebruik is... ik zou deze 7 graag lager brengen maar weet niet hoe