Kan een sterke magneeet mijn laptopgegevens wissen indien in 1 tas samen vervoerd?

Voor mijn werk heb ik een sterke magneetroller en mijn laptop nodig. Op de fiets vervoer ik beide graag in 1 tas. schaad dat de computer? en op welke manier kan ik de computer afschermen? wat zijn materialen die de magneetstraling stoppen?
bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Antwoorden (2)

We praten hier over een permanente magneet.

Een sterke magneet is in staat een magnetische harde schijf te wissen. Echter zijn veel moderne laptops tegenwoordig uitgerust met een SSD 'disk'. Dit is feitelijk geen disk/schijf maar een verzameling geheugenchips.

Deze SSD's zijn niet gevoelig voor magneten. Check dus even wat voor soort disk je hebt.

Toch is het opletten met magneten ! Niet alle elektronische onderdelen zijn geheel ongevoelig voor magnetisme.
Ook de informatie op zelfgebrandde CD's en DVD's zijn te vernielen met een sterke magneet.

Als het niet bij elkaar in 1 tas hoeft, doe het dan niet.

Ik maak bewust het onderscheid tussen een permanente magneet en dat van een elektronisch opgewekt magneetveld. Dat laatste is vaak een veld dat snel van polariteit wisselt. Dat wisselen van polariteit geeft van allerlei wervelstromen in geleidende onderdelen van je laptop en kan funest zijn.

Met ingeschakelde elektronische magneetvelden moet je dus altijd WEL uitkijken !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo kan de informatie op zelf gebrande cd's en dvd's aangetast worden met een magneet? Dit zijn toch optische dragers, die door laser worden beschreven, in een heel ander spectrum dus?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
N.a.v. de opmering van @sandokan een kleine correctie... ik bedoel hier de REwritable disk. Rewritables zijn van het type Magneto-optical-drive. Het optische 'putje'/'geen putje' wordt geschreven in magnetisch gevoelige 'inkt'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magneto-optical_drive
Nee, tegenwoordig niet meer. Wel kan je vlekken op het LCD scherm krijgen, maar die kan je, als hij deze functie heeft, demagnetiseren.

Zie link:

Toegevoegd na 1 minuut:
LCD maakt niet uit CRT schermen doelde ik op.