ik heb 2 a 3 weken geleden een acer laptop gekocht bij media markt, nu zie ik dat er een dode pixel op het scherm zit, Valt dit onder de garantie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Antwoorden (2)

Ha Kakkerkikker, of een dode pixel onder garantie valt ligt eraan hoe de dode pixel op het scherm terecht is gekomen. De Consumentenbond zegt het volgende over producten die binnen de eerste zes maanden na aankoop kapot gaan:

"De eerste 6 maanden na aankoop maakt de wet het je gemakkelijk; als het product stuk gaat, hoef je niet zelf te bewijzen dat je het normaal gebruikt hebt. De bewijstlast ligt bij de verkoper. Je hebt dus recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd gebruikt hebt."

Ik raad je dus aan om naar de Media Markt te gaan en je probleem uit te leggen. Zij horen je dan een nieuw product te geven of het scherm te repareren. Doen zij dit niet, dan kan je bij de bron meer informatie krijgen over wat je dan moet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De link die je hebt geplaatst werkt (bij mij) niet.
Die gaat specifiek over dode pixels?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie al waar het probleem zit: er zijn extra leestekens met de URL meegekomen waardoor deze niet werkt als hyperlink. Maar in de bron staat niets over (dode) pixels; laat staan dat deze onder de garantie vallen...
Dus waaruit trek je de conclusie dat het scherm vervangen moet worden door de verkoper?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alhoewel ik betwijfel of de wet de ISO 13406-2 standaard kent en dit een voorwaarde van het kopen van het product was voor Kakkerkikker, heb ik wel iets nieuws geleerd! Dank Rabelais! :) Ik concludeer dat het scherm vervangen moet worden omdat Kakkerkikker wettelijk recht op een deugdelijk product. Aangezien het product niet goed meer werkt, er is namelijk geen sprake van een optimale beleving of gebruik van het gekochte product - een of meerdere pixel(s) doet/doen het namelijk niet. Aangezien Kakkerkikker hiervoor wel heeft betaald, moet het scherm dus vervangen worden of moet hij een vervangende laptop krijgen. Er is geen specifieke wet over dode pixels, de bron praat hier ook niet over. Je zou kunnen zeggen dat Kakkerkikker, door het kopen van het product, er van op de hoogte is dat er mogelijke dode in het scherm zitten. Hij dient hierover geïnformeerd te zijn. Is dit niet het geval, dan kan hij zijn geld terugkrijgen met een schadevergoeding (bijv. wettelijke rente) of een vervangend product zonder dode pixels krijgen. Dit volgt uit art. 6:228 BW betreffende dwaling. Dit alles rust op het feit " dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten", dat wil zeggen dat als Kakkerkikker wist dat er een risico was op dode pixels of dat er dode pixels in het scherm zat van de laptop die hij kocht, dat hij de laptop dan niet zou kopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JonathanS
De wet is hier inderdaad niet mee bekend.
Het is een standaard waaraan veel bedrijven zich conformeren, maar wettelijk gezien biedt het geen enkele basis. Fabrikanten zien een aantal pixels dat onder de ISO-norm ligt als cosmetische onvolkomenheid, niet als defect en komen daar ook mee weg. Ik kan geen énkele website vinden over dode pixels (en dat zijn er nogal wat) waarin wordt bevestigd dat dit onder de garantie zou vallen.
Ja, op een artikel op Tweakers uit 2003 na; gebaseerd op een uitspraak van een geschillencommissie die al jaren niet meer bestaat na. Maar zelfs in dat artikel staat dat wegens opheffing van de commissie een gang naar de rechter de enige optie is wanneer je meent recht te hebben op vervanging/vergoeding. Ik snap je uitleg over de informatieplicht van de verkoper over mogelijke onvolkomenheden. De praktijk is echter weerbarstig.
Nogmaals: dode pixels onder de norm worden door de fabrikanten gezien als cosmetische onvolkomenheid. Dus recht op garantie?
Nee, totdat iemand naar de rechter stapt en in het gelijk wordt gesteld; dan zal er een precedentwerking vanuit gaan.
Tot die tijd kan je het vergeten en wordt pixelloss onder de standaard niet als defect aangemerkt.
Dat ligt eraan wat voor klasse beeldscherm je hebt.
In een klasse 1 beeldscherm mag geen enkele dode pixel zitten, in een klasse 2 beeldscherm mogen maximaal twee dode pixels of maximaal vijf dode subpixels zitten.
Dit is vastgelegd in de ISO 13406-2 standaard.

Ik kan op afstand niet zien wat voor beeldscherm je hebt, maar een pc voor de consumentenmarkt heeft vrijwel altijd een klasse 2 beeldscherm.

Maar zelfs dan verplicht deze norm de fabrikant niet om garantie te bieden; al hebben veel fabrikanten zich wel aan deze norm gecommitteerd, zoals Acer.

http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/pixel-policy

Concreet: jouw pixelloss valt niet onder de ISO 13406-2 standaard en valt daarmee niet onder de garantie die Acer op haar producten biedt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
dacht dat de plaats op het scherm ook een rol speelde,... of is dat al 'ouderwets'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij bent toch niet gek? Nee daarom koop je bij de mediamarkt! Ga gerust terug naar de MediaMarkt en kijk hoe zij er mee omgaan. Ik heb goede ervaringen met de MediaMarkt in dit soort gevallen. Daarbij denk ik dat Acer ook weten dat zij een naam te verdedigen hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@nounka
Ik weet niet of dat ouderwets is. Het klinkt in ieder geval niet onlogisch. ;)
Maar het staat niet in de standaard vermeld.
Het zou kunnen dat je gelijk hebt hoor; ik heb echter niets gelezen dat daar op wijst.