korte hadmi wel beeld, lange hdmi geen beeld. Hoe kan dat?

Ik heb mijn laptop, Asus K455L, via een 2 m HDMI kabel aangesloten op mijn tv, dan heb ik goed beeld. Wanneer ik een 7,5 m HDMI kabel aansluit, dan heb ik op de laptop en tv een zwart beeld. Wat is er aan de hand? Neemt de kabel dan teveel vermogen uit de video kaart van de laptop?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
weet je zeker dat er geen kabelbreuk is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe zou 7.5m HDMI moeten werken. Maar als het een slechte kabel is.....

Antwoorden (1)

Als het aankomt op serieële data overdracht dan is bij electrische geleiders de lengte alles bepalend. (denk aan RS232/RS422) Maar bij HDMI komt meer kijken dan alleen ack/nack. Je hebt te maken met handshakes en content beveiliging(HDCP) en afstand bediening(CEC) dat zijn zo wat protocolletjes die over en weer gesproken worden, waarbij alles moet kloppen voordat je iets van beeld ziet. Nu zouden consumenten kabel nooit meer dan 5mtr mogen zijn op dit soort problemen te voorkomen, sommige high-end kabels halen 15mtr, ik denk dat je kabel ergens bij de action vandaan komt o.i.d. maar in ieder geval geen high-end is... Probeer duurdere kabels uit(niet goed geld terug binnen 8 dagen) Of probeer het via een receiver te schakelen die ergens halverwege opgesteld staat?

Nog een stukje uit de wiki:
In het algemeen zouden de HDMI-kabels niet langer dan 5 meter mogen zijn om geen kwaliteitsvermindering te krijgen. Hogekwaliteitskabels kunnen tot 15 meter zonder signaalversterker bereiken. Vanaf 2005 werden veel high-end-televisietoestellen met minstens één HDMI-interface verkocht. Meer ingangen zijn noodzakelijk wanneer meer bronnen moeten worden weergegeven (althans zonder het verwisselen van kabels). Met een HDMI-switch kunnen meerdere bronnen op een beeldscherm met slechts één HDMI-interface worden aangesloten. Goedkopere switches hebben twee of vier ingangen en één uitgang. Ook zijn er splitters verkrijgbaar waarmee een enkele bron op meerdere beeldschermen kan worden weergegeven. In het duurdere segment zijn matrix-switches verkrijgbaar die het mogelijk maken een willekeurige bron op een willekeurig scherm aan te sluiten. Om het signaal over grotere afstanden te transporteren kunnen versterkers ingezet worden.