Mag een bedrijf je (kapotte) harde schijf opeisen?

Mijn harde schijf is gecrasht. Ik heb mijn laptop terug gebracht naar het bedrijf waarvan ik hem heb gekocht (i.v.m garantie). Ze zeiden dat de harde schijf niet meer te redden was. Ik vroeg een kennis ernaar te kijken en die had mijn informatie terug binnen een half uur.

Nou krijg ik door mijn garantie een gratis nieuwe harde schijf, maar nu willen ze mijn kapotte harde schijf terug. Hier staat echter nog allemaal persoonlijke data op. Mogen ze deze harde schijf zomaar terug eisen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt in de garantietermijn recht op reparatie of vervanging van het kapotte onderdeel, dat houdt mijn inziens in, dat de reparateur het onderdeel inneemt en een nieuw onderdeel plaatst. Normaal gesproken kun je het kapotte onderdeel terugvragen, waar de reparateur dan niet op in hoeft te gaan. Dat hij/zij de harde schijf terugeist, vind ik vreemd, dat hij/zij je dat vraagt niet.
Thecis
8 jaar geleden
Mocht het echt om de persoonlijke data gaan, moet je een eraser tool gebruiken. De beste optie (als je die tool hebt, zie reactie in het antwoord voor tools) om de optie te nemen om 7x te overschrijven met 1-en of 0-en (of at random data te laten schrijven). Dan gaat niemand meer je data nog terug halen.
Cryofiel
8 jaar geleden
De leverancier repareert vaak dergelijke kapotte onderdelen om ze vervolgens als 'refurbished' weer te verkopen. Vaak zelfs opnieuw voor de nieuwprijs.

Antwoorden (4)

Ja, dat lijkt me van wel. De service is dat je een nieuwe krijgt. Wat is het probleem? Ik zou de data eraf halen en veilig stellen. De oude harddisk heeft al bewezen niet betrouwbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten eerste vind ik het amateuristisch dat de computer winkel mijn data niet terug kan halen, maar een willekeurige kennis van mij wel. Ten tweede staat mijn oude data nog op die schijf. Ze hebben niks met mijn persoonlijke data te maken.
gvrox
8 jaar geleden
@pindaklaas dan wis je hem toch na het veiligstellen van de data, b.v. met 1 van de tools op http://www.techrepublic.com/blog/five-apps/five-hard-disk-cleaning-and-erasing-tools/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze mogen de schijf terugeisen maar niet de gegevens die erop staan want die zijn niet van hen en worden ook niet van hen door een garantiebepaling. Schijf leeghalen dus en dan retourneren. Dat is beter dan gaan steggelen over teruggave en bijkomend gedoe over garantie en vergoeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oke, duidelijk! dankje :)
Bij de aankoop van je computer heb jij voor één schijf betaald je hebt dus ook maar recht op één schijf.
Onder garantie kan het bedrijf een kapot onderdeel, in jouw geval de harde schijf vervangen.

De oude defecte onderdelen worden eigendom van het bedrijf. Wat ze er mee doen is hun zaak. Dure onderdelen worden soms alsnog gerepareerd, of soms worden ook waardevolle grondstoffen terug gewonnen. Het bedrijf wil natuurlijk óók haar kosten drukken.

Dan je opmerking over de teruggewonnen data...

Jij bent zélf verantwoordelijk voor de data die jij op jouw harde schijf zet !
Óók voor het back-uppen ervan ! Dat een bedrijf probeert je data te redden is soms een service, maar dat zijn ze niet verplicht.
De enige uitzondering hierop is het OS dat bij de aankoop inbegrepen zat. De schijf moet minimaal in dezelfde conditie zijn als wanneer de computer is gekocht. M.a.w. mét Windows in de FABRIEKSINSTELLINGEN !

Het is voor een bedrijf zelden lonend om tijd te besteden aan het terughalen van data van gecrashte schijven van klanten. Zeker aangezien de klant zélf verantwoordelijk het back-uppen.
Voor een commercieel bedrijf is het dan ook heel begrijpelijk dat ze het meestal niet eens proberen.

Het spijt me dat ik je teleur moet stellen, maar de keuze is aan jou: óf je houdt je oude harde schijf óf je houdt de nieuwe.

Ik zou van de oude een mooie backup maken en deze vervolgens op de nieuwe terug plaatsen. Een nieuwe schijf én je data terug. Ik heb het wel eens slechter meegemaakt :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie! Het is ook zeker mijn eigen schuld als ik mijn data kwijt zou zijn, had ik maar moeten back-uppen. Ik vroeg me echter af hoe het zit met de data die erop staat. Nou heb ik er niks op staan dat niemand mag zien in het principe. Maar stel ik werk voor een bedrijf waar informatie op staat die niemand mag weten.. Maar uit andere reacties begrijp ik dat je met tools je data onleesbaar kunt maken :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Of met een grote hamer...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hahaha inderdaad, maar ik weet niet of ik dan nog garantie heb?
De werkelijke reden dat de winkelier de oude schijf opeist, is, dat de winkelier ook maar een tussenpersoon is en hij/zij de schijf weer moet inleveren bij de fabrikant als het om fabrieksgarantie gaat, tenminste als hij/zij de schijf ook weer vergoed wil hebben.
jc54
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
True ! Maar dit verplaatst de vraag alleen maar: "Mag een fabrikant van een tussenpersoon en dus uiteindelijk van jou eisen dat....."
jc54
8 jaar geleden
Inderdaad. Als jij e.e.a. gerepareerd wilt hebben onder de noemer garantie, dan wel. Als je de nieuwe hard-disc zelf betaalt, dan niet.
Het is inderdaad terecht dat het bedrijf de oude en kapotte schijf terug wil. Ik begrijp dat de data nog wel toegankelijk is, waardoor het voor jou een bezwaar is om de schijf in te leveren. Als de schijf nog (deels) functioneert, dan is het met eenvoudige tools mogelijk om je data definitief te wissen. Daardoor is jouw persoonlijke data dus ook niet toegankelijk voor het bedrijf. Bijvoorbeeld CCleaner kan een schijf grondig wipen.