wat is het beste voor mijn laptop om om te laden?

ik heb een HP laptop gekocht voor school. nou wil ik graag dat mijn accu zo lang mogelijk mee gaat.

1-Bij hoeveel % moet ik hem aan de lader doen?
2-En kan ik hem snachts ook opladen? (als ik hem van 23:00 tot 7:00 aan de lader heb, om 3:00 bv is hij 100%, dan is hij alsnog 4 uur lang 100% en aan het opladen, is dat niet slecht of maakt dat geen verschil?) moet ik hem dus bij de 100% direct eraf halen of niet?
3-Kan ik mijn laptop ook gebruiken als hij aan de stekker zit?
4-Maakt het uit als ik hem bij bv 34% oplaad? (als ik bijvoorbeeld van tevoren weet dat ik niet genoeg zal hebben aan die 34 procent?)
5-Maakt het uit als ik hem bij bijv. 75% uit de stekker haal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk kunt je hem gebruiken als hij laadt. Het batterijsymbooltje rechtsonder in de taak balk verandert dan en kun je zien als je de muis erop houdt dat hij laadt.

Antwoorden (1)

Tegenwoordig maakt het niet zoveel meer uit.
De enige uitzondering is als je een nieuwe accu in gebruik neemt dat je deze 1 keer volledig oplaad en daarna volledig opgebruikt (op een paar procent na)
dan is de accu klaar voor gebruik en verder hoef je niet al teveel zorgen te maken
energie instellingen kan helpen de duur van je accu lading uit te spreiden.

maar voor de rest maakt het niet uit.

Toegevoegd na 7 minuten:
oh ja, je lader kan er gerust aan ook als je accu al vol is
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt, vroeger hadden accu's een "geheugen" als je ze ging opladen voordat ze helemaal leeg waren dan verminderde de capaciteit. Tegenwoordig met de Li-ion accu's maakt dat niet meer uit. Je kan hem gewoon thuis altijd aan de lader hangen, zodat hij vol is als je ermee naar buiten gaat. accu's gaan 2 tot 3 jaar mee. Het is wel goed om de accu niet te heet te laten worden. Er zijn ventilators te koop voor onder je laptop. Staat ie meteen een beetje schuin ook, dan kan de hete lucht beter weg