Is mijn harde schijf (bijna) kapot of heeft mijn PC een virus die je onderstaande wil doen geloven?
Bij het opstarten van mijn laptop kreeg ik gisteravond ineens onderstaande melding. Gistermiddag nog zonder problemen opgestart, daarna van huis gegaan en gisteravond toen ik terug kwam kreeg ik dit.
Is de harde schijf (bijna) kapot? Of ben ik op een verkeerde site geweest en wil bij het opstarten een virus doen geloven dat je harde schijf kapot is?
Als ik op 'Enter' duw, start mijn PC (nog) wel gewoon op, documenten, afbeeldingen, favoriete internetpagina's etc. zijn er allemaal nog.
[quote]SMART Hard Disk Error
The SMART Hard Disk check has detected an imminent failure. To ensure not data I oss, please backup the content immediately and run the Hard Disk Test in System Diagnostics.
Hard Disk 1 (301)
F2 System Diagnostics
ENTER - Continue Startup
For more information, please visit www.hp.com/go/techcenter/startup[/quote]
Zojuist heb ik AVG 2015 (virusscanner) en Ccleaner (opschoonprogramma) eroverheen gehaald maar beide verwijderen hem niet. Of het is een hardnekkig virus wat alleen verwijdert kan worden door opnieuw Windows te installeren? Of het is een serieuze melding....... Dan maar een back-up gaan maken..
Dit is dus geen kopieerfoutje, hoogstens wat onduidelijk door het systeem zelf beschreven. Deze tekst is dus niet door de vertaalmachine gehaald. Volgens mij heb ik het daarnaast ook goed overgenomen.
To ensure no data loss, please backup the content immediately and run the Hard Disk Test in System Diagnostics. Knap stukje virus dat voor het OS een melding geeft. Niet onmogelijk, maar ik verdenk Fifagek toch van een overschrijffoutje of een slordige programmeur van een tikfout. Dat je door kan gaan is omdat de HDD nog net niet kapot is. Je kan met HDTune even checken wat er precies aan de hand is. http://www.hdtune.com/ Backuppen van belangrijke data is echter je eerste stap.
De HD Tune ken ik niet. De site waar u echter het eerste op linkt dan weer wel. Ik heb een harde schijf controle uitgevoerd (ESC, F2 Systeem informatie, F4 harde schijfcontrole) waar de PC 3,30 uur mee bezig is geweest ongeveer, maar daar krijg ik niet veel meer uit als Hard Disk 1 Smart (301) terwijl er volgens 'Outcomes of the ..........; 4 dingen uit kunnen komen met tekst. Geen fouten gemeld, Het probleem is volledig verholpen, De sector is opnieuw ingedeeld of een Specifieke fout met een garantie ID-code. Ook in het Error Log (F11) is niet veel meer te vinden als '0301'. Voor de rest heb ik alle opties geprobeerd, dus F1 (System Information), F2 (Start-up Test), F3 (Run-in Test), F4 (Hard Disk Test) en F11 (Error Log), maar nergens een betere foutmelding als 0301 te vinden,
De schijf die kapot is zou de Toshiba MK7559GSM zijn en de volumes C, D en E.
Ik vrees dat er niets anders op zit dan contact met HP te zoeken en dan maar hopen dat hun wat kunnen met 'alleen; 0301 als foutmelding. Ik weet het anders ook niet meer! Een backup heb ik trouwens eerder deze week op de Externe harde schijf gemaakt, maar ook dat kostte me 2,5 uur voor die dat klaar had.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.