wat kost een goede simpele fileserver voor thuisgebruik?

Ik zoek een servertje om mijn files centraal te houden. Ik heb de volgende "specificaties":
- 3 a 4 externe USB schijven
- netwerk (uiteraard)
- Moet niet te langzaam zijn wat betreft bestandsoverdracht
- genoeg interne ruimte om een besturingssysteem op te zetten
- eventueel extra interne schijven
- hoe kleiner hoe beter (maar ik ben nog niet handig genoeg met Linux om een rasberry te gaan gebruiken).

Ik snap dat het gebruik van externe schijven niet optimaal werkt wat betreft snelheid, maar ik heb 3 schijven met totale ruimte van ongeveer 2.5 Tb en dat is zonde om niet te gebruiken.

Ik zoek het idee van een MacMini, maar dan in een Windows omgeving (zoals ik al zei, ben nog niet handig genoeg in Linux).

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik gebruik nu een oude laptop met Windows XP, maar die gaat hoogst waarschijnlijk binnenkort de geest geven omdat het 24/7 aan staat...

8 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.Of je trekt de HDD's uit USB-behuizing en stopt die in de desktop of koopt 1 HDD van 3TB. 2.http://tweakers.net/pricewatch/316662/toshiba-dt01aca300-3tb.html 3 Externe USB-schijven aan een server is gewoon niet wenselijk. 4 Een raspberry lijkt me trouwens helemaal geen puik plan om als server te dienen. 5 Verder zou je elke fatsoenlijke desktop als server kunnen misbruiken. 6 "Moet niet te langzaam zijn wat betreft bestandsoverdracht" Dus wil je geen USB-schijven dus zie punt 1 en 2 en 3. Had ik al gezegd dat je geen USB-schijven moest gebruiken :D?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb hier een core 2 duo desktop met windows 10 erop waar ik wel eens bestanden vanaf draai. Snelheid is 100MB/s (grootte B dus bytes). Dat komt door 1Gbit/s netwerk EN 3,5" >>INTERNE<< HDD's aangesloten met SATA II (300MB/S). Kan je de rode draad van mijn betoog al ontwaren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan dan ook nog linux dualboot erop zetten. Pro tip. Als je Windows installeert, formatteer dan maar een deel van de bootHDD. De rest kan je dan door linux laten bezetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoe kleiner hoe beter (maar ik ben nog niet handig genoeg met Linux om een rasberry te gaan gebruiken). Waarom? Ben je daadwerkelijk zo klein behuisd dat een tower echt problematisch zou zijn? Bedenk goed dat deze overal kan staan ZONDER beeldscherm. Gewoon in een hoek van een kamer. Als er maar een netwerkdraad heen kan. Dit zeg ik dus omdat een tower meerder 3'5" interne HDD's kan huisvesten. Een minidoos met 4 losse USB HDD's neemt ook ruimte in..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je iets wil waarin 2 3,5" HDD's kunnen:
https://www.asus.com/Tower-PCs/K31ADE/specifications/ Als je iets wil waarin een 2,5" (laptop) HDD kan:
http://nl.hardware.info/reviews/5423/5/gigabyte-brix-gb-bxbt-2807-review-stille-mini-met-dual-core-celeron-fotos-gigabyte-brix-gb-bxbt-2807
(blijf je dus met externe HDD's rommelen).
Thecis
8 jaar geleden
@MrTomaat,
Ja,volgens mij heb je inderdaad iets laten vallen dat externe schijven niet ideaal zijn ja ;-)
De reden dat ik het klein wil laten zijn, is omdat er inderdaad weinig ruimte is in de (verwarmde) schuur waar het komt te staan. Als andere opties beter zijn, wil ik het zeker overwegen, maar alser iets is dat aan de wensen voldoet, kan ik net zo gemakkelijk daar voor gaan. Wil niet zeggen dat ik me er blind zal staren.
De schijven heb ik nog liggen en het gaat om Word bestanden en een paar foto's. Streamen wil ik wel vanaf een gewone HDD doen. Had ik al verteld dat ik een paar USB schijven had liggen? Ik snap je punt in ieder geval :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je eigenlijk al aan een NAS gedacht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://tweakers.net/pricewatch/425740/synology-diskstation-ds215j.html Duw je twee schijven in en hang je aan het netwerk en je bent klaar. Kan je naast de router plaatsen. http://tweakers.net/categorie/685/netwerkopslag/producten/ Is dus GEEN systeem waar je een monitor aan kan hangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je ook nog losse externe schijven aan hangen.
Thecis
8 jaar geleden
@MrTomaat,
Ja, ik had aan een NAS gedacht ja. Maar ik dacht dat dat (in totaal) een stuk duurder ging uitvallen. Ik weet dat je daar geen monitor aan kan hangen. Letterlijk een Netword Access Storage. Wel goed van je om dat even aan te stippen want ik was het eigenljik alweer een beetje vergeten... (slecht he).
En inderdaad de externe schijven aan hangen. Kan mijn wens toch nog vervuld worden ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zelf ervaring met een Raspberry Pi als verschillende types server, het werkt erg goed en betrouwbaar, maar niet zo snel. Dat lijkt me dus geen goede oplossing voor je. Een NAS lijkt me het makkelijkste voor je.

Het beste antwoord

Je schrijft fileserver maar ik denk dat je een NAS wilt hebben. Je kan het zelf met Amahi. Zie link voor het stappenplan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Nee, in eerste instantie bedoelde ik een fileserver. Alhoewel een NAS in basis ook een fileserver is, is een NAS veel gemakkelijker voor de mensen te installeren. In ieder geval bedankt voor het meedenken. Maar antwoord op de vraag is het niet (zeker niet omdat MrTomaat de NAS mogelijkheid al vele uren eerder had geopperd...).
Thecis
8 jaar geleden
Wel een goede website overigens, van Amahi, dank daarvoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie bij Amahi niet de mogelijkheid de losse USB schijven ergens aan te sluiten,
Thecis
8 jaar geleden
Zo goed had ik het nog niet doorgelezen...

Andere antwoorden (1)

Je kan gewoon een simpele machine kopen en daar xpenolgy op zetten is simpel en makkelijk!