Videokaart werkt niet meer, Kan ik hem nog werkend krijgen of repareren?

Ik ben er opeens achter gekomen dat mijn videokaart het niet meer doet.
Hij staat nog wel bij Apparaatbeheer bij Beeldschermadapters.

Ik denk dat ie het niet meer deed sinds ik uit mijn computer het stof eruit ging halen. Ik hoorde toen ik m neerlegte wel een raar geluid.

Ik heb zo snel mogelijk een antwoord nodig, hopelijk weten jullie iets.

De videokaart: NVIDIA GeForce GTX 970
Als ik nu ga gamen gebruikt die mijn Intel(R) HD Graphics 4600, en die is best wel slecht.

Toegevoegd na 34 seconden:
P.S. het lampje van de videokaart brand nog!!!

Toegevoegd na 20 uur:
TechPowerUp GPU-Z 0.8.6 test:

https://gyazo.com/20674af5043097e2844a19430093f486
https://gyazo.com/ff3638bd5d45c7489fb099c78c38f6f3

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
SimonV
8 jaar geleden
Ik had iets soortgelijks. Conclusie: kaart kapot.
Nieuwe kaart gekocht en het werkte weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Probleem is dat de videokaart redelijk duur was, ik ga hem niet opnieuw kopen. Er moet wel een andere oplossing zijn
SimonV
8 jaar geleden
Tja, stuk is stuk...
Misschien heb je nog garantie?
SimonV
8 jaar geleden
Wellicht zit ie niet helemaal lekker in het slot, nog eens proberen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou het werken als ik hem opnieuw erin doe?
SimonV
8 jaar geleden
Kleine kans, maar 't proberen waard. Je kunt ook even een testprogramma draaien, wellicht ziet dat wat er aan de hand is:
https://www.techpowerup.com/gpuz/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet hoe het werkt maar volgensmij is dit niet echt goed. Screenshots
https://gyazo.com/57ac2ac0d6d121ec8d12dac7c3a3d71d https://gyazo.com/8e9303ef37c41e9b2454ce7c5142ee70
SimonV
8 jaar geleden
Zegt mij ook niet veel, maar wellicht handig om deze screenshots aan je vraag toe te voegen, voor de experts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat is de test van je intel onboard kaart niet van je nvidea kaart die jij wilt gebruiken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
linksonderin staat intel hd graphics 4600 rechts daarvan een pijltje
klik op pijltje en selecteer je nvidea kaart en doe test opnieuw
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+rene81b https://gyazo.com/20674af5043097e2844a19430093f486 https://gyazo.com/ff3638bd5d45c7489fb099c78c38f6f3
SimonV
8 jaar geleden
Excuses voor m'n eerste reactie, die was wat te voorbarig.
Zo te zien werkt je kaart nog wel.
Heb je het probleem bij elk spel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja bij elk spel heb kan ik mijn videokaart niet gebruiken.
SimonV
8 jaar geleden
Het lijkt of je ventilator niet werkt. https://www.youtube.com/watch?v=gMD4GTX-kws
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er ook een video van hoe je mijn videokaart ventilator repareert?
SimonV
8 jaar geleden
??? Die heb ik toch geplaatst?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ik bedoel van de NVIDIA GeForce GTX 970, niet van die videokaart in die video.
SimonV
8 jaar geleden
Aan de andere kant, misschien hoeft de ventilator niet altijd te draaien... "Wanneer je in 2d-modus werkt, is de passieve koeling genoeg en gaan de ventilators niet draaien". http://tweakers.net/reviews/3724/6/geforce-gtx-970-vier-zuinige-maxwells-vergeleken-msi-geforce-gtx-970-gaming-4g.html Hopelijk geeft een expert wat zinnige tips.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plaats de videokaart eens in een ander systeem. Bijvoorbeeld bij een vriend met een gamesysteem. Dan zie je snel genoeg of de kaart uberhaupt nog werkt.
SimonV
8 jaar geleden
MrTomaat
De ventilator doet niets, volgens de test. Zegt dat iets?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben er niet van overtuigd dat de ventilatorwaarde op de fan slaat van de Nvidia. Maar als die niet draait is de kaart of uitgeschakeld of dood. Je kan even fysiek kijken of deze draait. De fans op zulke kaarten gaan nooit uit naar mijn weten.
SimonV
8 jaar geleden
@MrTomaat: bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou even contacteren waar je hem hebt gekocht. Ivm garantie etc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zich zien die screenshots er goed uit. Kijk inderdaad of de fan iets doet, vooral bij het starten van de PC. Daarna doet hij vast niks want de kaart wordt niet aangeproken. Haal de kaart er nog maar een keer uit en weer erin om alles na te lopen. Er is ook zoiets als nVidia ´Optimus´, dat zou je kaart moeten bijschakelen als je een game start. Als dat het niet doet zie je ook precies dit.
Probeer de drivers eens te verwijderen en opnieuw te installeren, kan zelden kwaad.
SimonV
8 jaar geleden
'k Had ook drivers vervangen gedacht. De kaart wordt nu wel herkend, maar je weet maar nooit... Daarnaast heb je volgens mij gewoon recht op een nieuwe als deze kapot is.
De kaart is in september 2014 uitgekomen, de garantie is twee jaar. http://www.pcadvisor.co.uk/new-product/pc-components/nvidia-geforce-gtx-980-970-release-date-price-specs-uk-3573016/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SteveB welke site kan ik Optimus downloaden? Ik kan m niet vinden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Optimus is geen programma. Het is een techniek, komt met de driver mee. Bij sommige mensen helpt het om Windows helemaal opnieuw te herinstalleren. Maar dat is nogal gedoe, in eerste instantie kan je eerst de nVidia drivers eens proberen. Wat @SimonV aangeeft; als er nog garantie op zit kan je dat natuurlijk proberen. Al heb ik het idee dat je kaart niet fysiek kapot is, en dat zijn we nu aan het testen. Wat doet de fan bij opstarten? Heb je gekeken? Heb je hem er uit gehaald en teruggeplaatst?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet ff niet meer hoe je het moet doen maar je kan ff Googlen. Waarschijnlijk staat de slechte gpu(onboard grapichs) ingesteld als standaard gpu probeer je gtx 970 als standaard in te stellen

Het beste antwoord

1. Heel simpel gezegd, een nieuwe kopen het valt helaas niet te maken :(