Wat gebeurd er als je een te grote videokaart plaats in een pc met tekort aan watt van de koeler?

Want ben van plan om van het weekend een tweedehandse videokaart te kopen maar er bestaat een kans dat mijn voeding net niet genoeg stroom kan leveren aan die videokaart, dus daarom ik zou graag even de risico's willen weten daarvan

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

In theorie zou er niets stuk moeten gaan. Alle onderdelen trekken een bepaald Wattage, als de voeding het totaal daarvan niet kan leveren geeft-ie het op en gaat je hele PC uit.

Helaas is de praktijk niet altijd simpel. Een voeding die onderuit gaat kán onderdelen in zijn val meesleuren. En dat is dan al snel iets belangrijks zoals je moederbord, of je nieuwe videokaart. Als de voeding de vraag in eerste instantie wel aankan, maar nog maar net, wordt de faalkans met de dag groter.

Meestal gaat het zoals bij 'in theorie', maar wees je bewust dat het mis kan gaan.

Een voeding met wat meer power hoeft niet duur te zijn (al is de allergoedkoopste geen aanrader). De desktoptijd is helaas een beetje voorbij, vroeger stond $Tweedehandswebsite vol met voedingen. Maar volgens
http://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hrUA
heb je rond 20 euro al een nieuwe. Ik zou er even over nadenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

@xbox360 Een nieuwe voeding is niet heel erg duur. Bereken op pcpartpicker.com hoeveel stroom jou systeem nodig heeft en koop zo nodig een nieuwe voeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het zelf al een keer of 2 meegemaakt dat de voeding ontoereikend was voor de nieuwe hardware. Het resultaat was dat de PC tijdens bootscreen of evt. bij het inladen van windows er compleet uit vliegt. Terugzetten van de originele hardware was bij 1 van de gevallen de oplossing en draaide het systeem weer als daarvoor. Het andere systeem waarbij dit gebeurde heeft echter de voeding zelf de geest gegeven. (wellicht is niet met zekerheid te stellen dat het falen van die voeding door vermogenstekort werd veroorzaakt, een voeding zou doorgaans wel beveiligd moeten zijn)

Ik herinner me ook nog 2 vermogensgerelateerde problemen die ik in het verleden bij vrienden heb zien gebeuren. Daarbij is er een gloednieuwe videokaart gesneuveld en bij de ander raakte de bios corrupted.

Kortom, een hoop ellende zit in een klein hoekje dus ik zou altijd adviseren om die paar tientjes voor een zwaardere voeding in het budget mee te nemen...