Kan je een ingebouwde laptop microfoon gebruiken op je PC?

Ik heb ongeveer 7 jaar geleden een laptop aangeschaft die een zeer goede ingebouwde microfoon bezat. Helaas begaf de accu het een paar maanden geleden en heb ik een PC gekocht. Aangezien ik nogal vaak praat met mensen op het internet en ook mijn microfoon het loodje heeft gelegd had ik het idee om mijn ingebouwde laptop microfoon eruit te halen en te gebruiken als functionele microfoon voor mijn pc. Is het met enig knutselwerk mogelijk dit werkelijkheid te laten worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (1)

Hoewel het erg omslachtig is kán het wel. Het microfoonkapseltje is tegenwoordig altijd een elektreet condensatormicrofoon die met een paar volt gevoed moet worden. De microfoonaansluiting van de geluidskaart van een pc is juist ingericht voor dergelijke microfoons, je moet alleen even opletten dat je de + en - juist aansluit. Verkeerd aansluiten kan geen kwaad, alleen werkt de microfoon dan niet.
Je kunt overigens veel makkelijker een kant en klaar microfoontje in een computerwinkel kopen, dan zit de kabel, plug en behuizing er al bij voor een paar euro. Dergelijke microfoontjes zijn identiek aan de ingebouwde laptop micro's.