Kan je een hardeschijf in meer dan 2 partities verdelen?

Ik heb een externe hdd van 3TB.
Deze zit aangesloten op een media center dat geen HDD's van groter dan 1TB kan lezen. Nu had ik gedacht om de schijf in drieën te partitioneren.

Dit lijkt alleen niet te werken. Wat is er gebeurd?
Ik heb nu 2 partities van elk ongeveer 1TB (allebei net iets minder, maar dat is normaal) En ik heb een derde deel van ook ongeveer 1TB maar daar kan ik niets mee. Hij ziet dat als "Niet gepartitioneerde ruimte" en ik kan het verder ook niet aanklikken.

De media center kan in ieder geval wel die twee andere partities zien. Dus ik kan hem in elk geval gewoon gebruiken. Maar ik kan het niet uitstaan dat ik die ene TB dus niet kan gebruiken.

7 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
bamibal
7 jaar geleden
Daar moet je gewoon een partitie op kunnen aanmaken.
SimonV
7 jaar geleden
Welke programma gebruik je hiervoor?
Wellicht lukt het met Easeus: http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/easeus-partition-master-home-edition-partitiebeheer-mbr-uefi
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb dat in Windows schijfbeheer gedaan. De derde ongepartitioeerde ruimte is daarin grijs en kan ik niet aanklikken. (Windows 7)
SimonV
7 jaar geleden
Je zou het met Easeus kunnen proberen...

Antwoorden (2)

Ik kan geen bronnen vinden, laat staan exacte cijfers, maar ik heb wellicht wél een verklaring en mogelijk zelfs een oplossing.

Ik heb al een paar jaar niet veel meer met partitioneren gedaan, maar de situatie die jij beschrijft herken ik wel uit een grijs verleden.

Op de eerste plaats: er bestaan primaire, dynamische en logische partities.

Op een fysieke schijf mogen maximaal 4 primaire partities gemaakt worden.
Wil je meer ja dan moet je een van die primaire partities als dynamische partitie definiëren. Feitelijk maak je geen partitie aan, maar slechts een container waarin je meer logische partities aan kunt maken.

In het gebruik maakt het OS niet veel verschil tussen primaire en logische partities. Technisch zijn er wel wat verschillen.

Eén van die verschillen is de adressering ervan. Daar hebben zowel het BIOS als het OS hun limieten. Grote partities overschrijden soms die limieten waarna de partitie simpelweg onbereikbaar wordt. Dat is waarschijnlijk ook wat er in jouw situatie speelt.

Soms kun je dit oplossen door gebruik te maken van een dynamische partitie met daarin logische partities.

Ik raad aan om als eerste één gewone primaire partitie van 1TB te maken. Maakt deze ook 'active', zodat dit de 'bootable' partitie wordt.
Op de rest van de schijf aak je één grote, dynamische partitie. Binnen die dynamische maak je dan de nodige logische partities van 1 TB (of kleiner) aan.

Met een beetje mazzel kunnen zowel het BIOS als ook het OS wél met logische partities overweg.

Garanties durf ik echter niet te geven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Op de eerste plaats: er bestaan primaire, dynamische en logische partities. Op een fysieke schijf mogen maximaal 4 primaire partities gemaakt worden.
Wil je meer ja dan moet je een van die primaire partities als dynamische partitie definiëren. Feitelijk maak je geen partitie aan, maar slechts een container waarin je meer logische partities aan kunt maken." Dat is sinds Vista niet meer zo... jij gaat wel heel erg ver terug... :-) Elk partitie die je maakt in de tegenwoordige windows(7,8,10) is van het type 'primair'. Logische volumes maken is nog mogelijk, maar wie doet dat nog? Ik denk zelf dat hij geen GPT heeft gekozen als partitie indeling maar MBR....HerrVoldemort moet gewoon even booten van een Ubuntu LiveDVD/USB en met GPARTED de drive in drie (primary)partities indelen...works like a breeze...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Zoals ik al schreef: "Ik heb al een paar jaar niet veel meer met partitioneren gedaan" :-) Maar omdat een antwoord uit bleef heb ik toch maar een poging gedaan om te helpen :-) Toch bedankt voor de aanvulling.
Ja, men kan op een harde schijf meer dan 2 partities aanmaken.

Het is een externe harde schijf.
KISS = Keep It Short, Simple. Je hebt helemaal geen speciale software nodig. Je kan op de harde schijf partities aanmaken en beheren met schijfbeheer. Zit gewoon in Windows.
http://decomputer.be/partities-aanpassen-en-beheren-met-schijfbeheer/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij heeft onder zijn vraag reacties staan. Een van die reacties is. Dat hij dat al heeft geprobeerd, maar at dat niet lukt