Kun je als je (thuis) draadloos internet hebt via een (wifi)router gratis internetten met een mobiel die ook wifi heeft? En hoe?

kost dat dan geld of is dat gratis? en moet je ook een abonnement hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
2.4K

Het beste antwoord

Ja dat kan. In je mobiel (met wifi) zit een optie om de wifi aan en uit te zetten. Standaard staat die waarschijnlijk uit omdat het wel stroom kost. Zet die dus eerst aan.

Verder zal er een scherm zijn met netwerk instellingen, waarmee je contact kunt maken met een draadloos netwerk (WAN). Zet je die aan, dan ziet je telefoon waarschijnlijk je draadloze netwerk en kan je je aanmelden met je wachtwoord (als je je draadloos netwerk hebt beveiligd). In weze werkt dat precies hetzelfde als een computer in je draadloos netwerk.

Er kunnen wel enkele instellingen zijn in de router waardoor je telefoon geen connectie kan maken. Dat ligt dan eerder aan de configuratie dan aan de telefoon.

Als je bent verbonden met je thuisnetwerk zal het internetverkeer daarover gaan. Dus iedereen met een mobiel met een WIFI kaart die geen internetabonnement heeft voor zijn telefoon, kan thuis via WIFI wel met zijn telefoon "gratis" op internet surfen. Je krijgt daar geen rekening voor van je provider.

Dit kan trouwens ook handig zijn in het buitenland. Veel winkelcentra bieden gratis hotspots aan waarop je kunt inloggen en zo gratis kunt internetten. Kijk alleen goed uit dat je telefoon geen verbinding maakt via GPRS of HDSPA in het buitenland, want dáár rekent je provider wel veel voor. Maar voor de wifi connectie niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan... Meld je met de telefoon aan op het net via de router en stel verder je provider in op je telefoon...

Ik doe ook zo mee aan GV via mijn mobiel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als u thuis een draadloos netwerk / Wi-Fi netwerk aan wilt leggen, dient u uiteraard ook een draadloze router (ook wel access point genoemd) te hebben. Dit apparaat zorgt ervoor dat uw internet verbinding draadloos bereikbaar is. Op de meeste draadloze routers is het mogelijk om met meerdere gebruikers tegelijk ingelogd te zijn. De draadloze router maakt het vaak dus ook mogelijk één internet verbinding draadloos te delen met meerdere gebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan gewoon via je draadloze router. Moet je op je mobiel wel instellen dat hij de Wifiverbinding pakt en niet 3G of UMTS of HSDPA.

Gratis is het niet helemaal, want je betaalt natuurlijk sowieso voor je 'gewone' internetabonnement. Maar het kost je in elk geval geen dataverkeer via je mobiele abonnement.