Een proxyserver is een server die zich bevindt tussen de computer van een gebruiker en de computer waarop de door de gebruiker gewenste informatie staat (het Engelse woord proxy betekent "tussenpersoon"). Wil iemand op een computer waarop een proxyserver is ingesteld een andere computer bereiken, dan gebeurt dit niet rechtstreeks, maar via deze proxyserver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een proxyserver is een computer die zich tussen de computer van de gebruiker en het internet bevindt. Een proxyserver kan worden gebruikt om internetgebruik te registreren of om de toegang tot een website te blokkeren. Met de firewall van de proxyserver worden bepaalde websites of webpagina's om diverse redenen geblokkeerd. Dit kan tot gevolg hebben dat het niet mogelijk is Java Runtime Environment (JRE) te downloaden of bepaalde Java-applets uit te voeren. Proxyservers hebben de volgende functies:

* Firewall en inhoudsfilter
Proxyservers worden gebruikt als beveiligingsmechanisme tegen websites die aanstootgevend of schadelijk voor gebruikers of het netwerk kunnen zijn. ISP's of netwerkbeheerders gebruiken proxyservers in een intranetomgeving om de toegang tot dergelijke websites te blokkeren of om de inhoud van aanvragen voor deze websites te filteren.
* Prestatieverbetering
Webpagina's die worden opgevraagd door hosts in het netwerk worden voor een bepaalde tijd in de cache opgeslagen. Als een host dezelfde webpagina opvraagt, wordt de pagina niet opgehaald bij de inhoudsprovider, maar wordt de pagina in de cache gebruikt. Hierdoor worden webpagina's sneller geopend.