Een router is een device dat verschillende netwerken aan elkaar verbindt. In het algemeen hebben we het dan meestal over het internet en je eigen lokale netwerk.

Normaal wordt een modem gebruikt om je computer te verbinden met het internet, maar wanneer je meerdere computers of devices hebt waar je het internet mee wilt delen, heb je een router nodig die het signaal van de modem kan verspreiden naar meerdere apparaten.

Tegenwoordig is het vrij normaal dat een router ook een wifi antenne heeft om het internet signaal via wifi te verspreiden (zodat je geen netwerkkabel nodig hebt). Dus iedereen die hierboven heeft gepost hebben dan ook een goed antwoord gegeven.

Maar waar jezelf denk ik op doelt is toch iets anders! Volgens mij heb jij het namelijk over een standalone wifi antenne, wat dus eigenlijk een signaal versterker is. Wanneer het wifi signaal van jouw router niet sterk genoeg is om een stabiele verbinding door bijvoorbeeld je hele huis te onderhouden, kun je een wifi antenne gebruiken die je op een plek zet waar het signaal wel sterk kan worden opgevangen. Deze zend het signaal dan weer verder uit om het bereik te vergroten :)

Een wifi antenne is dus in de meeste gevallen dan ook een stuk goedkoper dan een router!

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps! Nu ik mijn verhaaltje teruglees zie ik dat ik zelf ook even in de war ben geraakt. Een standalone Wifi Antenne kun je op je router zetten om het bereik van je router groter te maken.

Een apparaatje dat daadwerkelijk je signaal opvangt en dan terug doorverzend heet een signaalversterker... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een wifi antenne kan een onderdeel zijn van de router. De antenne is om signalen te ontvangen en de router om er ook nog wat mee te kunnen, dus de firmware en andere componenten om alles te laten werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een netwerk te maken gebruik je een router (meerdere computers verbinden met elkaar/het internet.

Een wifi antenne is een onderdeel om een computer draadloos te verbinden met het internet. Hiervoor heb je een wifi hotspot nodig (of een draadloze router)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een router is iets waarmee je het signaal vanuit de kabel naar je computers brengt.
Een wifi antenne kan een onderdeel zijn van een router om het internetsignaal draadloos te versturen naar je PC of GSM wifi.
Zit er geen wifi antenne op je router dan zal alles bedraad moeten gebeuren.