Wifi verbonden maar internet valt aantal seconden uit, hoe verder?

Situatie:
- Ziggo cisco router verbonden met internet (meterkast)
- Synology NAS bedraad verbonden met router (meterkast)
- tp-link powerline (meterkast) bedraad verbonden met router en via elektrische kabels verbonden met twee tp-link accesspoints met eigen wifi netwerk en ethernet poorten (woonkamer en boven).

2 Clients:
- Laptop MAC verbonden via wifi
- Mac mini verbonden via wifi en/of ethernet beide op de tp-link accesspoint.

Probleem:
- Mac mini of laptop alleen verbonden met wifi valt het internet af en toe (2x per uur, geen regelmaat bv: 10:11, 10:26, 11:41) weg en komt weer terug met ongeveer een minuut/paar seconden.

Constateringen:
1- Wifi verbinding blijft verbonden. Als ik connect via SSH met de NAS en daar een pint test uitvoer naar ziggo.nl en doe dezelfde ping test op de laptop zelf dan blijft bij het wegvallen van de verbinding de ping werken op de NAS maar niet op de laptop, ik kan op de NAS ook gewoon met SSH door blijven werken.

2- Internet is goed. Via de Mac mini ben ik verbonden met ethernet naar de tp-link en wifi is uitgeschakeld dan kan ik ziggo.nl blijven pingen terwijl op mijn laptop de verbinding uitvalt.

3- Het ligt niet aan mijn laptop. Als ik de mac mini alleen laat verbinden met WIFI net als mijn laptop en beide een ping uitvoer naar ziggo.nl dan gaan beide pings op het zelfde moment eruit en bijna tegelijk weer aan.

Concrete vraag:
Welke zaken kan ik nog verder onderzoeken om te bepalen wat het probleem is ?

Toegevoegd na 31 minuten:
4- Wifi kanalen al getest

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

het kan zijn dat er mensen samen met je wifi gaan.
het kan ook als je je internet samen met tv hebt aangesloten en dat het interbet traag word en uiteindelijk gaat stoppen.

ik hoop hiermee je verder te helpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Update je TP-Link naar de laatse firmware release, breng 'm terug naar fabrieks instellingen en configureer 'm weer zoals deze was(geen export - import instellingen doen!) En anders een ander modem proberen? Consumenten routers zijn eenvoudige doosjes, je kunt geen CAMS analyseren of routes die opgeslagen zijn inzien, dat maakt dit soort storing erg lastig troubleshooten. Probeer als 'last resort' anders openwrt als firmware te flashen op je router(indien deze beschikbaar is voor jouw type router) hiermee kun je standaard meer opties aanzetten die het opsporen makkelijker maakt(i.e. zeer uitgebreide logs)