Waarom is internet via WiFi op mijn smartphone zo traag?

De internetverbinding via WiFi op mijn smartphone is bijzonder traag. Als ik bijvoorbeeld een zoekopdracht via Google geef, dan duurt het geruime tijd voordat de zoekresultaten verschijnen, als die al verschijnen.
Ik heb ontdekt dat het kan helpen om WiFi op mijn smartphone even helemaal uit te schakelen. Nadat WiFi opnieuw is ingeschakeld, verschijnt de opgevraagde informatie plotseling wel snel.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Moet ik in de router misschien iets aanpassen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
23.6K

Antwoorden (3)

De oorzaak hiervan kan een te kleine bandbreedte zijn. De bandbreedte is kort gezegd de hoeveelheid data die over een verbinding kan worden verzonden. Bij een te kleine bandbreedte en dus te veel data, kan het zijn dat precies jouw telefoon niet in staat is de data te versturen en ontvangen. Het kan ook zijn dat er een probleem is met de router. Ik raad je dan ook aan om een reset uit te voeren. Dit kan m.b.v. de instellingen-pagina die je hebt meegekregen van je netwerkprovider. Als dit niet helpt dan zou ik toch contact opnemen met je netwerkprovider, omdat zij meer opties weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het alleen het browsen traag of is het je hele telefoon die traag reageert?

Ik gebruikte eerst op mijn Samsung telefoon het standaard browser.
Die was heel traag dus begon ik Google Chrome te gebruiken. En dat is veel sneller!
Dus misschien is een anders browser wel wat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik Chrome als browser. Mijn telefoon op zich functioneert prima. Bij internet activiteit via app's of Chrome krijg ik regelmatig een time-out melding.
Dit kan verschillende redenen hebben.

1. Je hebt gewoon slechte wifi ontvangst op je mobiel door omgevings factoren, mocht je op andere apparaten een betere verbinding hebben dan kan dat komen omdat er een betere netwerk kaart in zit.
2. Je hebt last van andere netwerken of andere signalen in de buurt en je mobiel heeft er net iets meer moeite mee dan de rest.
3. Je telefoon is gewoon traag of vertraagd door apps of een virus

Wat je kan proberen zijn de volgende zaken.

1. Verander het kanaal/band van je Wifi signaal.
Je kan in je modem of router inloggen om het kanaal van je netwerk te bekijken. Deze kan je instellen van kanaal 1 tot 13 meestal, waarbij ik niet zou kiezen voor de kanalen boven nummer 9 omdat sommige apparaten daar moeite mee hebben omdat de kanalen boven nummer 9 niet in alle landen toegestaan zijn om te gebruiken. Je kan ook kijken of je een tweede wifi netwerk op 5GHz band kan opzetten in je modem, standard is dat 2.4GHz daar kunnen problemen op ontstaan door andere apparatuur en of netwerken in de buurt.

2. Verplaats je modem/router.
Wat je ook kan proberen is je modem wat te verplaatsen, of, het klinkt misschien heel raar, een beetje folie achter je modem tegen de muur doen om de signalen te weerkaatsen.

3. Versterk het wifi signaal van je modem.
Je kan ook kijken of het mogelijk is het signal in je modem/router iets te versterken via de instellingen, sommige modems kunnen dit, of wellicht zelfs een betere antenne op je router/modem doen. Deze zijn bij de betere IT zaken te krijgen en kosten niet veel.

4. Configureer je mobiel handmatig.
Als dat allemaal niet werkt, laatste wat je dan kan proberen is een STATISCH IP adres in je modem te configureren voor je mobiel. En deze ook in je mobiel handmatig in te stellen, soms wil dat net iets verbetering brengen omdat je telefoon dan niet eerst het netwerk hoeft te contacten om een ip te vragen.