Hoe kan ik van een oude router een accesspoint en maken?

Ik heb nog mijn oude router liggen in de kast, en dacht daar kan ik wel een accesspoint van maken voor boven. maar ik weet bij god niet hoe ik dat moet gaan doen?! Heeft een van jullie een idee?

Ik zou het heel erg cool vinden als dat kan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
2.3K

Antwoorden (3)

Heel simpel vanaf de andere router steek je een kabel in 1 van de poorten maar gebruikt niet de officieele eerste poort.
Dat is de simpelste opzet . als je wifi al aanstond geen probleem dus
zo niet verbind de router dan eerst even met je pc om je wireless aan te zetten en in te stellen.
Je kan eventueel ook de DHCP server op die oude router uitzetten.
dan mag je wel die eerste poort wel gebruiken.

Dit kan handig zijn als je op een gegeven moment een probleem zou kunnen krijgen met ip conflicten maar het hoeft alleen als je dat probleem verwacht.
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naja, capthavoc, dat is een begin, maar niet juist/volledig.
Afhankelijk of deze accesspoint de wan-poort ('internet-poort') als normale wan-poort ondersteund (en niet perse een ADSL lijn moet hebben), kun je deze router ook zo aansluiten. Maar dat is niet het belangrijkste. Als alternatief kun je poort 1 van de router aansluiten op je eerste router. Wel is het beter dan op de 2e router DHCP uit te zetten en te laten forwarden naar de eerste router, zodat alle clients in hetzelfde netwerk zitten. Dan kun je ook beide WiFi's dezelfde naam geven en zo van de ene naar het andere WiFi-netwerk overstappen, zonder telkens opnieuw te verbinden.

Dan zoek je nog 2 kanalen die het minst belast zijn en zet je elke router op een ander WiFi-kanaal (met een spreiding van 4 als dit mogelijk is).

Maar begin maar met Google en geef je naam van 2 router in + instellen als 2e accesspoint. Dan vind je geheid een beschrijving of dit met jouw router mogelijk is en hoe je dit voor elkaar krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je router het ondersteund, kun je er een custom firmware opzetten, oftewel een ander besturingssysteem in je router. Zoals, DD-WRT, OpenWrt of Tomato. Met DD-WRT is het opzetten van een accesspoint niet zo moeilijk, er is vaak veel informatie online te vinden over custom firmwares. Op deze site staat veel informatie over DD-WRT op een bekend model router (Linksys WRT54GL), maar op andere routers werkt het hetzelfde: http://www.wirelessinfo.be/index.php/accesspoints/wrt54gl/config.

Succes!