Hoe kan ik achterhalen met welke zoekwoorden mijn doelgroep naar informatie over een bepaald onderwerp zoekt?

Toegevoegd na 4 uur:
Mijn doelgroep is 45+ professionals die op zoek zijn naar loopbaanbegeleiding/coaching/trainingen die aansluit op hun leeftijd/ervaring/leerstijl. Ik heb al wat via adwords gezocht maar dat geeft me weinig houvast.

Toegevoegd na 4 uur:
En.
hoe zoek ik in de geschiedenis van de browser........ Ik ben niet zo goed in de vaktechnische internet termen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik googel op ""promotie maken"" of ""meer verdienen"",
kom ik wel, naast allerlei rubbish, in de gewenste doelgroep.

Antwoorden (7)

Als je een advertentie op Google wil zetten, lijkt me dat inderdaad handig om te weten.
Het kan een idee zijn om een klein onderzoekje te doen, en wat mensen uit jouw doelgroep te vragen met welke woorden ze informatie googelen betreffende jouw onderwerp, dan weet je meer.
Je kan het ook hier op GV vragen, dan weet je vrij snel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een enquete afnemen bij je doelgroep om erachter te komen op welke zoektermen zij zoeken.

Je kunt ook zelf een schatting maken door de trefwoorden te pakken met betrekking tot jouw onderwerp. Dit zijn veelal de woorden waarop gezocht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een site hebt kun je bijv een enquete houden hoe ze op je site zijn gekomen,of welke zoek woorden ze hebben gebruikt bij een zoekmachine.
Mag ik vragen welke doelgroep jij hebt en naar welke dingen ze zoeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst gewoon vragen,lijkt me t makkelijkst,,

Indien je de navorsing niet aan de doelgroep wil laten weten,
houdt rekening met de leeftijd en daaraan gekoppelde interesses,,luister naar t taalgebruik,en verplaats je in die persoon,

je kunt ook vragen stellen aan die doelgroep,en hen een verhaal laten vertellen,zonder dat zij doorhebben,dat jij aan het uitzoeken bent welke zoekwoorden zij gebruiken om informatie te verkrijgen..ben niet gehaast,het antwoord komt vanzelf wel naar je toe :)
mensen laten vaak meer los dan dat ze zelf door hebben.

maar goed ik vind de vraag die je stelde vrij vaag en niet specifiek,aldus is het moeilijk om hier een passend en bevredigend antwoord op te kunnen geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een beetje een vage vraag omdat je niet vertelt wie de doelgroep is en wat jouw relatie met de doelgroep is.

Als je wérkt met een doelgroep, dan zou je ervoor kunnen kiezen om gewoon te kijken in de geschiedenis van de browser waarin ze gezocht hebben. Daar zie je ook de zoekopdrachten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hiervoor het Hulpprogramma voor zoekwoorden gebruiken van Google.

Vul een belangrijk zoekwoord in, zorg dat er een vinkje staat bij de optie 'gebruik synoniemen'.

Daarna krijg je een overzicht van de meest relevante zoektermen en verwante zoekopdrachten, met daarbij de aantallen zoekopdrachten die daarmee wereldwijd en lokaal gemoeid waren.

Aan de hand van deze tool kun je uitzoeken op welke woorden je wilt gaan optimaliseren en/of advertenties kan inkopen bij Google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin eens door in Google Analytics te kijken naar de verkeersbronnen. Als mensen via google binnenkomen, kun je ook zien op welke zoekwoorden.

Daarnaast biedt adwords een leuke tool om, op basis van je webpage, zoekwoorden te kiezen.

Deze tool selecteert zoekwoorden uit je pagina, en probeert dan per zoekwoord de kosten en het traffic te schatten.