Hoe ziet een website dat je een ad blocker gebruikt?

Sommige sites laten een waarschuwing zien met de melding dat is geconstateerd dat ik een ad blocker gebruik en dat de site daardoor mogelijk minder goed zal werken.

Hoe zien die sites dat ik een ad blocker gebruik? Geeft Firefox dat door als onderdeel van de browser header? Of ziet de site dat de HTML wel wordt opgehaald via een HTTP-request, maar dat er niet binnen 0,1 seconde een HTTP-request voor de advertenties volgt, en trekt de site daar conclusies uit? Een andere manier misschien?

Dus: hoe ziet een website dat ik een ad blocker gebruik?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Internet
1K
Amadea
8 jaar geleden
Goeie vraag! Gisteren kreeg ik zelfs een video niet te zien omdat was geconstateerd dat ik een adblocker gebruik.
wilkers
8 jaar geleden
Ik snap de logica erachter wel. Veel gratis diensten maken hun inkomsten door advertenties. Doordat iedereen adblocker installeert lopen ze hun inkomsten mis, waardoor gratis diensten misschien betaald moeten gaan worden. Adblocker is per site uit te schakelen. Sites die ik de inkomsten gun, schakel ik adblocker altijd voor uit.
Cryofiel
8 jaar geleden
@wilkers, eigenlijk zoek je dus een adblocker die wél de advertenties ophaalt van de site zodat de site denkt dat die advertentie op jouw beeldscherm staat, maar die de advertentie *niet* daadwerkelijk op jouw beeldscherm zet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb hier een vraag over gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/568336/Cryofiel
Amadea
8 jaar geleden
Goeie tip, conqie! Ik heb 'm meteen ook in gebruik genomen.
Amadea
8 jaar geleden
Dat kan met ABP ook al.

Antwoorden (3)

Dit doen websites vaak door middel van scripts geschreven in JavaScript. Voor meer technische details zou je de link eens kunnen bekijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Websites gebruiken doorgaans javascript in de bron van webpagina om een advertentie op de pagina te plaatsen. Dit script creëert een variabele met een waarde tijdens het laden van de pagina in het geheugen van de browser. Verderop in de broncode wordt op die waarde gecontroleerd en als deze waarde niet aanwezig, dan is ook de advertentie niet zichtbaar in de browser. Dan wordt er een script gestart om de website niet te laten zien.
Een simpel voorbeeld voor degene die html en javascript kunnen lezen:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
12.
13.

In regel 3 wordt via een script een variabele met een waarde gezet.
In regel 7 wordt hierop gecontroleerd. Bestaat de waarde niet dan wordt in regel 9 een melding getoond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sommige sites hebben gewoon onder de advertentie een tekst staan met de strekking: "Als je dit kan lezen, staat onze advertentie [dus] niet op z'n plek." Deze manier is helemaal passief.

Tweakers gebruikt een javascript om te kijken of alle elementen wel op hun plek komen. (Link naar het script in kwestie in de 1e bron, maar het is erg slecht leesbaar). Je kan bijvoorbeeld kijken of een plaatje wel geladen is, of de dimensies kloppen, etcetera. Als je je adblocker combineert met een scriptblocker (NoScript bijvoorbeeld), kan je daar weer onderuit komen.

Ad Block Plus blokkeert de http-requests, dus dat zou je ook kunnen gebruiken, maar er zijn nieuwe middelen, zoals Adnauseum (bron 2), die juist zoveel mogelijk random clicks simuleert naar alle geblokkeerde advertenties. Het klinkt tegenstrijdig, maar een van de redenen hiervoor, is privacy. Als iedere advertentie - ongeacht het onderwerp - geklikt wordt, kan je er ook geen conclusies uit trekken.

Er zijn een paar browsers uitgekomen, die (per ongeluk) verklapten welke plugins er actief waren. Dit is uiteraard niet de bedoeling en wordt gezien als een veiligheidslek. Het is jouw zaak welke plugins je gebruikt. (Zie bron 3: Wikipedia)