is het veilig om documenten en zo te downoaden als er sprake is van een torrent?

Toegevoegd na 13 uur:
het gaat niet om spelletjes of zo maar om (grotere) documenten (boeken bijvoorbeeld)

Toegevoegd na 6 dagen:
antwooord en reacties zijn geruststellend. hoe kun je achterhalen of bron veilig is, waar moet je op letten?

Toegevoegd na 6 dagen:
antwooord en reacties zijn geruststellend. hoe kun je achterhalen of bron veilig is, waar moet je op letten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
janprokles
8 jaar geleden
een Torrent is toch gewoon een bestand wat je kunt openen, niks gevaarlijks dacht ik....? tenzij er virussen of andere programma's in staan wat er niet in thuis horen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niks is veilig.
Ik download regelmatig torrents.
capthavoc
8 jaar geleden
Je neemt altijd een bepaald risico met torrents
zeker als het om potentieel illegaal spul gaat.
de inhoud van de torrent kan onbetrouwbaar zijn. Dus zaken als cracks and warez is meestal foute boel.
het is eigenlijk de moeie niet meer waard
en iemand die je een torrent link stuurt o.i.d is meestal niet echt goed bezig
ook al beweerd ie van niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ligt er echt aan wat er in een torrent staat. Als bestanden in een torrent beveiligd zijn met een wachtwoord kun je beter direct stoppen en het verwijderen. Als je naar racties van anderen kijkt op een torrent, en die zijn positief, dan kun je met een goed gevoel een torrent bestand meestal wel openen. Maar wees ervan bewust dat je een goede antivirusprograma achter de hand hebt!
Ritsuka
8 jaar geleden
de updates van veel games verlopen ook vaak via een torrent systeem, en dat is veilig.
Gewoon goed opletten en niet zomaar wat aanklikken en openen.

Antwoorden (1)

Torrents zijn gewoon bestanden die je kan downloaden via een systeem dat toe staat dat je vanaf meerdere locaties tegelijk kan downloaden. Het bestand wordt gedecentraliseerd. Als er voldoende mensen zijn die het bestand hebben, kan je dus met hoge snelheiden downloaden en zorg je er voor dat je geen servers over belast (doordat iedereen naar 1 server gaat om het bestand te downloaden).

Het is dus puur een systeem en of het schadelijk is of niet hangt af van degene die er mee werken. Er zijn mensen die aantrekkelijke bestanden (bijvoorbeeld nieuwe films) infecteren met malware (virussen, trojaanse paarden, etc) om zo gebruik te kunnen maken van je computer, vaak (bijna altijd) voor illegale praktijken.

Al met al moet je dus uitkijken en je gezond verstand gebruiken. Wil je een film downloaden en die is 500 Kb, dat klopt er sowieso iets niet...

Een andere iets is dat bekende sites (zoals Kickass Torrents bijvoorbeeld) bepaalde gebruikers iets extra meegeven. Een titel als "verified user" of "trusted user". Wat het precies is, zou je daar moeten nakijken. BIj deze mensen weet je dan (vrij zeker) dat het goede torrents zijn.

Als je officiele bestanden download (updates van spellen, software, etc) en er wordt gelinkt vanaf de officiele website, dan kan je er ook behoorlijk zeker van zijn dat dit klopt en betrouwbaar is.

Maar denk maar aan het verkopen van dingen. Als je het in een winkel koopt, zal het 99.999% zeker zijn dat alles klopt. Koop je iets via Marktplaats, loop je de kans belazerd te worden. Ogen open houden, gezond verstand gebruiken en logisch nadenken, dan moet het goed komen (en als aanvulling een goede virusscanner).