Waarom gebruiken mensen providermail?

In plaats van een mailadres die je voor de rest van je leven kan gebruiken en nog extra voordelen geeft voor inloggen op platformen, zoals gmail en outlook.com (hotmail)?

Onwetendheid, gewoonte of zijn er goede argumenten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
bamibal
8 jaar geleden
Ik denk vooral onwetendheid. Als je echt levenslang gebruik wil maken van een e-mailadres, zou je een eigen domeinnaam moeten nemen. Dan ben je ook niet afhankelijk van het voortbestaan van diensten als gmail en outlook.com.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind een mailadres van een provider netter staan dan een hotmailadres. Bij mijn provider heb ik als emailadres voornaam.achternaam@provider.nl Deze gebruik ik het vaakst, bijna al mijn privémail doe ik hiermee.
Bij hotmail heb ik willekeurig@hotmail.com of grappig@gmail.com. Die gebruik ik dus niet voor sollicitaties en berichten naar andere bedrijven, maar voor forums zoals GV en voor facebook. Het is wel lastig dat ik dus 66 mensen een mail moest sturen toen we overstapten op een andere provider.
bamibal
8 jaar geleden
Mijn domeinnaam heb ik gekoppeld aan Google Apps (toen het nog gratis was). Daardoor heb ik nu mail op mijn eigen domein met alle voordelen van een Gmail-account. Mocht Gmail ooit ophouden te bestaan, dan kan ik mijn domeinnaam aan een andere dienst koppelen, of desnoods aan een eigen mailserver.
bamibal
8 jaar geleden
Een argument vóór providermail is misschien privacy. Bedrijven als Google en Microsoft leveren dan wel gratis mail, maar wel voor een tegenprestatie: waardevolle data. Bij een mailbox bij je eigen provider geldt dat mogelijk minder.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vind @hotmail.com ook niet professioneel staan. En provider mail blijft vaak toch wel bestaan. Ik heb een @zonnet.nl adres heb ik al ruim 15 jaar. Zonnet bestaat inmiddels niet meer, hoort bij tele2. Maar zo lang ik dat adres blijf gebruiken vervalt het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hotmail en Gmail is voor mensen die niet houden van privacy. Je tekst, je bijlages, erin genoemde weblinks, alles wordt gescanned. Ooit een test gedaan als volgt:
1. Plaats een bestand op eigen website
2. Stuur een email naar gmail-adres met daarin een link naar deze file
3. check de logfile van de webserver en huiver..... Dus NIET gebruiken voor alles wat je lief is.
bamibal
8 jaar geleden
Als je echt om privacy geeft, kun je je beter helemaal niet op internet begeven.
capthavoc
8 jaar geleden
ik denk grotendeels gewoonte voor het overgrote deel van de mensen. ik zag vaak veel ouderen met iets ls outlook expres.
en dat willen ze niet kwijt. Het kan zeker meer privacy bieden
Via een email client kan je de mail dan van de server halen.
zodat deze daarna alleen op jouw computer staat.

Simpelweg het hebben een apart provider email adres
om zaken te scheiden kan handig zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@captha Alles wat je zegt kan net zo goed met hotmail of gmail.
Cryofiel
8 jaar geleden
@bamibal, e-mail die je op je eigen domeinnaam ontvangt kun je laten doorsturen naar je provider-mailbox. Kies je een andere provider, dan laat je de e-mail van je eigen domein doorsturen naar je nieuwe provider-mailbox. Voor de buitenwereld houd je dan hetzelfde e-mailadres.
bamibal
8 jaar geleden
@Cryofiel: klopt, zo heb ik dat een tijdje gedaan. Maar dat leverde uiteindelijk problemen op met het versturen van mail vanaf die domeinnaam, of het antwoorden op ontvangen berichten. Veel mailservers van providers accepteren het niet als je een mail verstuurd met een andere afzenders als het provider-adres. En als het wel geaccepteerd wordt, loop je het risico dat het door de ontvanger als spam gezien wordt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat probleem ken ik, maar heb ik niet bij mijn huidige provider. Mocht ik overstappen naar een andere provider, dan is een belangrijk selectiecriterium dat ik nog steeds e-mails wil kunnen versturen die eruitziet alsof ze zijn verstuurd vanaf mijn eigen domein.

Het beste antwoord

Providermail was de eerste soort mail die je bij een abonnement kon krijgen, hotmail en gmail en dat soort provider onafhankelijke mail bestond op dat moment nog niet. Ik had een abonnement bij HCCnet, later overgenomen door xs4all. En net zoals bij een nieuwe bankrekening, zien de meeste mensen op tegen het omzetten naar een nieuw mailadres en laten het dus maar zo. Ik ben er daar een van en heb geen behoefte om over te stappen van provider. Je zou de vraag dus ook kunnen omdraaien, waarom zou ik een provider onafhankelijk mailadres gebruiken?
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waarom zou ik een provider onafhankelijk mailadres gebruiken? 1. Omdat de onafhankelijk IS van provider. Als ik nu nog 20 keer switch van provider, dan hoef ik maar 0 keer mensen uit te leggen dat ik van mailadres ben veranderd. -Want dat doen mensen als ze veranderen van provider switchen ze ook van mailadres (zo kom ik op deze vraag, door de vragen van anderen omtrent dit probleem) 2.Als ik kon kiezen voor een bankrekeningnummer dat onafhankelijk was van mijn bank(?!) zou ik het ook doen. Dat versoepelt het overgaan naar bank. Vergelijkbaar met nummerbehoud van mobiele telefoons (of vaste telefoon). 3. Er is 0 voordeel in providermail zoals bij gmail en hotmail die ook dubbelen als login voor andere platformen (Windows, Google/Android). (hotmail bestaat al zo lang dat ik niet meer eens weet hoe lang, ik heb al 15 jaar of meer dat adres)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk zolang je 1 provider hebt en daarbij blijft kan ik het nog begrijpen, maar mensen die wisselen en dan wederom voor hun nieuwe providermail kiezen dat vind ik apart.
bamibal
8 jaar geleden
Hotmail associeer ik inderdaad ook met pubers en gespuis. Maar tegenwoordig heeft Microsoft de extensie @outlook.com, wat ik dan wel weer professioneler vind ogen.
paulus811
8 jaar geleden
Laten we ook niet vergeten dat hotmail in het begin niet het hotmail is van nu. Het was een zeer simpele website met nauwelijks opmaakmogelijkheden. Ook een hotmail account aan je mailprogramma koppelen was 15 jaar geleden veel minder eenvoudig dan nu. En voorzover ik me herinner had je geen keuze. Je nam een provider en daar moest je een mailadres bij kiezen. Mijn provider xs4all biedt overigens de (niet gratis) service om alleen het mailaccount te behouden en voor je internetaansluiting over te stappen. Ik heb ook een hotmail account, maar merk wel dat dat veel spamgevoeliger is dan mijn xs4all account. Nog een reden om een providermail te blijven gebruiken.