Hoe weet ik of ik een geaard stopcontact in mijn kamer heb?

Ik wil een powerline-adapter aanschaffen, deze werkt echter optimaal in een geaard stopcontact. Ik weet van de meterkast en de plek waar hij erin moet (boven) van beiden niet of de stopcontacten geaard zijn. Hoe kun je dit zien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
17.5K

Het beste antwoord

Als je een niet geaard stopcontact hebt, zie je alleen de 2 gaatjes waar je de stekker insteekt. Bij een geaard stopcontact zitten er naast de 2 gaatjes ook 2 ijzeren pennetjes, één aan de bovenkant en één aan de onderkant van het stopcontact.

Als je naar de stekker van een dergelijk apparaat kijkt zie je ook 2 stukjes metaal aan de zijkant, die raken de 2 ijzeren pennetjes van het stopcontact.

zie ter verduidelijking de link.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar het is nog niet zeker dat de aarde aan jou genoemde stopcontact ook is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@monaliza.
Dat klopt, dan zou je moeten controleren of er naar deze contactjes een geel groen draad loopt, dit kun je redelijk makkelijk en veilig zelf doen, door het deksel van het stopcontact te draaien. Gemakshalve ga ik er dan wel van uit, dat als het stopcontact daar geaard is dat het geen loze draden zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb dan geen enkel geaard stopcontact geloof ik.. Dan is een powerline adapter dus nutteloos? (Of kan ik een stopcontact makkelijk laten aarden? ;o)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er geen enkel stopcontact geaard is zal je aarddraden moeten trekken tot in de groepen kast.
Hopelijk zit daar dan wel een aardrail. Of je het makkelijk kan laten aarden is helemaal afhankelijk van de leeftijd van je huis, en de staat van de installatie.
Maar als er echt helemaal niets geaard is, dan ben ik bang dat het nog een behoorlijke klus gaat worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, dan ga ik proberen om het met een repeater voor elkaar te krijgen.

Andere antwoorden (1)

met een multimeter, het is niet te controleren of de aarde goed is. Je kunt wel controleren of de aarde is aangesloten, tussen de fase en de aarde moet 230 volt worden gemeten, tussen de nul en de aarde meet je 0 volt. maar of deze goed is kan alleen met een speciale meter worden gemeten. deze kosten ongeveer € 12,00
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat er m.i. om of de wandcontactdoos (goed) geaard is. Niet of er op het eerste gezicht sprake is van een in opzet, dus ogenschijnlijk geaarde contactdoos.
Voorbeeld: in een woning zag ik een aardeleiding aangesloten op de cv-leiding. Deze is echter deels van kunststof. Het is dan niet mogelijk dat er dan sprake is van een goede aarde.