waarom gaat de koningin niet zelf in discussiemet de tweede kamer?¿

waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Omdat ze daar geen bevoegdheid toe heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Koningin heeft dit niet in haar taakbeschrijving staan en kiest er voor onpartijdig te blijven en geen politieke voorkeur te uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het staatsrecht is het zo geregeld dat de Koningin boven de partijen staat. De Koningin heeft dus officieel geen mening, en dat maakt discussieren met wie dan ook lastig. Ze heeft natuurlijk wel een mening, maar ze uit die mening niet, omdat zij de Koningin is van alle Nederlanders. Mocht de Koningin op enig moment haar mening toch uiten, dan hoeft dat geen drama te zijn, maar dan is de MP verantwoordelijk voor die mening.
Als de Koningin dus iets zou zeggen dat weerstand oproept bij wie dan ook, dan kun je daar alleen de MP op aanspreken. Daarom uit de Koningin zich, zoals b.v. in de kersttoespraak, alleen in algemene termen, die maar bij heel weinig mensen slecht kunnen vallen.
Als zij zegt: "de toestand in ons land is zorgelijk" dan is er niks aan de hand, en als zij zegt: "wat is dat toch een gedoe met die Wilders!", dan is er een politieke rel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!