Flac is niet gecomprimeerd en mp3 wel, dus flac zou iets beter moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Flac is natuurlijk wel gecomprimeerd, anders zou het bestand niet kleiner zijn, het is alleen 'lossless' gecomprimeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik ook eigenlijk.
Het belangrijkste verschil tussen flac en mp3 is dat flac 'lossless' gecomprimeerd is en er dus geen gegevens/kwaliteitsverlies optreed bij het omzetten van muziek in flac, terwijl bij het omzetten van muziek naar mp3 ALTIJD kwaliteitsverlies optreedt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kwaliteit van de een audiobestand in flac is dus GELIJK aan de originele kwaliteit, waar bij de compressiemethode om mp3 te maken ALTIJD iets (of veel) van de informatie (en dus kwaliteit) verloren gaat.
rose
12 jaar geleden
Een MP3 is meer gecomprimeerd... dus de kans dat de kwaliteit minder is is ook groter... .Flac is gecomprimeerd zonder kwaliteitsverlies... vandaar ook dat ie iets groter is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn allebei gecomprimeerd. Bij Flac is alleen de 'lucht' eruit. Het is verliesloos.

Bij mp3 is de compressie sterker, doordat akoestische informatie over het menselijk gehoor in het algoritme is ingebracht. Dus geluiden die het menselijk gehoor nauwelijks kan waarnemen, worden weggelaten. Als je een heel goed gehoor hebt, merk je dat toch.

Moderner is AAC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste verschil is dat je een mp3 op vrijwel iedere muziekspeler af kunt spelen en een flac op vrijwel geen enkele. Bovendien is een flac veel moeilijker te vinden op internet dan een mp3 van hetzelfde muziekje. Ook als je het cultuurgoed dat je bezit wilt delen met vrienden, uitlenen of doorverkopen dan is mp3 veel beter.

Audiotechnisch gezien heeft een flac een ietsje hogere kwaliteit omdat het precies hetzelfde is als de originele opname. Bij een mp3 zijn de tonen die een mens niet/nauwelijks kan horen (maar wel in de opname zitten) weggehaald. Ook de tonen die door 99,9% van de speakers/koptelefoons niet worden weergegevens zitten niet in een mp3. Alleen met hele dure apparatuur en hele goeie oren kan je verschil merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Dit is natuurlijk zwaar afhankelijk van de compressie ide is toegepast. Veel mp3 bestanden op het internet zijn 192 Kbs of minder, en daarbij is het kwaliteitsverlies 'met het blote oor' direct te horen. Eigenlijk is alleen 360 kbs acceptabel en het leeuwendeel van de beschikbare mp3'tjes haalt dit niet
rose
12 jaar geleden
Ik download overigens heel veel muziek in flac en ape vorm en ik kan je verzekeren dat het met de beschikbaarheid wel meevalt. Zo is (onder veel, veel meer) vrijwel het gehele oeuvre van Pink Floyd, Joni Mitchell of Keith Jarrett lossless te downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de nieuwsgroepen vind je duizenden flac's dus met de beschikbaarheid valt het best wel mee en er komen steeds meer bij.