Hoe kan ik mijn laptop sneller maken?

Ik heb nu al een half jaar een laptop (Fujitsu Siemens Amilo 1818i). Maar ondaks dat de specificaties toch redelijk goed zijn (2 GB RAM, 120 GB HDD, Celeron M 1.76GHz, Intel IG 128 MB) loopt hij toch niet echt snel, ik heb simpele spellen, maar die draaien er heel langzaam, en op lage kwaliteit op. Hij lagt voortdurend. En de gewone aplicaties draaien ook niet echt snel. Hoe kan ik dat nu veranderen zonder al te veel geld uit te geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Instellingen voor beste prestaties
Windows XP ziet er natuurlijk
bijzonder fraai uit, maar dat fraaie uiterlijk kost ook geheugencapaciteit. Werkt u bijvoorbeeld op een Windows XP notebook met een beperkte hoeveelheid geheugen, dan kan het de moeite lonen om de volgende handelingen uit te voeren om de prestaties van uw notebook op te voeren:
Kies Start en rechtsklik op Deze computer.
Kies uit het getoonde snelmenu de optie Eigenschappen.
Selecteer in het dialoogvenster Systeem-eigenschappen het tabblad Geavanceerd.
Klik onder Prestaties op de knop Instellingen.
Selecteer in het dialoogvenster Instellingen voor eigenschappen de optie Beste prestaties.
Klik op OK >> OK om de dialoogvensters te sluiten.
top

Gelijksoortige instellingen gelden ook voor vista
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Weet je zeker dat je geen virussen op je computer hebt? Want meestal is dat de oorzaak van een hele trage computer. Scan je computer is met een (echt) goede virusscanner. Als dat ook niet helpt raad ik je CCleaner aan, een programmatje dat echt veel troep van je computer afgooit, en waar je (bijvoorbeled) simpel kan instellen welke programmas automatisch moeten opstarten. Want als je heel veel programma's te gelijk hebt draaien, kan dat ook de oorzaak van de traagheid van je computer verklaren.

http://www.ccleaner.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bij mij werkt is defragmenteren.
Eens in de paar weken een keertje doen. Dan worden alle bestanden weer goed geordend, waardoor de computer sneller en gemakkelijker bestanden terug kan vinden en dus weer sneller gaat werken.
Defragmenteren doe je door naar 'Deze computer' te gaan, vervolgens met de rechtse muis te klikken op de schijf die je wilt defragmenteren (om de beurt allemaal kan ook). Je klikt dan op eigenschappen en vervolgens op het tabje 'Extra'. Je kunt dan kiezen of je eerst de schijf wilt controleren, dat kun je doen. Hierna kun je dan defragmenteren (de 2e optie), je kiest zelf welke schijven je wilt en kunt zien hoe het proces verloopt en hoe ver hij is.
Bij mij heeft dat vaak gewerkt.

Daarbij kun je ook eens de Temp. files verwijderen die onder WINDOWS/Temp en WINDOWS/Temporary internet files staan. Met een anti-spyware programma als 'Easy cleaner' of 'C cleaner' (even intypen op google) kun je gemakkelijk alle overbodige en traagmakende bestanden verwijderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door er Linux op te zetten ipv Windows. B.v. Ubuntu.

Toegevoegd na 20 seconden:
Is gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Dat is bij heleboel laptops de hard disk. Het heeft vaak zin daar een sneller model in te zetten. Die verbruiken vaak wel wat meer stroom.
AWM
14 jaar geleden
Xubuntu er op zetten.
Celeron is trouwens niet bepaald top-of-the bill...
En waarschijnlijk draaien er teveel services en programmaatjes op de achtergrond (LimeWire?).

Toegevoegd na 7 minuten:
Die videokaart kon ook wel eens de boosdoener zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
"Xubuntu is a community developed, Linux-based operating system that is perfect for laptops, desktops and servers."

Toegevoegd na 28 minuten:
Een mooi progje waarmee je kan zien welke zaken er allemaal gestart worden bij 't starten van Windows: probeer eens AutoRuns. http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx
Bronnen: