Laptop sneller maken zonder opnieuw te installeren, is dat mogelijk?

Ik heb al een externe schijf gekocht voor mijn foto's. Maar hij is alsnog langzaam (muziek staat er wel op), terwijl ik nog genoeg ruimte over heb op mijn harde schijf.

Ik heb ooit iets gelezen over verborgen programma's verwijderen, oude (installatie)programma's verwijderen, defragmenteren en een goede gratis virusscanner (welke?). Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen en hoe ik het moet aanpakken, mijn moeder zegt dat ik alles eraf moet halen wat ik wil bewaren en dan opnieuw moet installeren, maar dat hoeft toch alleen in het ergste geval?

Ik ben een leek (en vrouw) dus geen moeilijke tips graag, liefst in Jip en Janneke taal ;-).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In principe kan dat wel, dus cleaners enzo er op los laten, maar geloof me, je bent er zo een paar dagen zoet mee (dat scannen duurt eeuwig) en vaak is het resultaat mager. Ik adviseer je dan ook opnieuw installeren en als je dan alles er op hebt staan en hij draait lekker, maak dan een image backup van je C: (systeem partitie). Als je nu na een jaartje weer een traag systeem hebt, zet je in 30min de image terug en alles werkt weer lekker snel.

Download de hires cdrom, daar staat o.a. ghost op en ook nog andere handige programma's.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja niet onbelangrijk, eerst backup naken van je hele c: partitie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is gratis software voor.Je kunt Ccleaner downloaden.
Dat installeer je en dat haalt alle overbodige troep weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer dit eens allemaal te doen:
*CCleaner http://piriform.com
*Schijfopruiming
*Registry Mechanic http://pctools.com
*Bij start MSCONFIG intypen, bij opstartinstellingen de hoogst mogelijk aantal processoren selecteren.
*Bij het tabblad opstarten onnodige dingen uitzetten
*Tweak opzoeken om pc sneller te laten afsluiten.
*PC laten zoeken op fouten op harde schijf en laten repareren.

Trouwens, als je een niet zo’n snelle pc hebt raad ik je Eset Smart Security of Eset Anti Virus aan, deze virusscanner verbruikt namelijk het minste geheugen van alle virusscanners, zeurt niet en heeft een ingebouwde gaming mode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie antwoord maar je krijgt een - ? Van mij krijg je een + in ieder geval.
Tja, als een leek én vrouw heb je natuurlijk een dubbele handicap ;)

Zet CCleaner eerst maar eens op je pc:
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/CCleaner+pc+opruimen
Kies de onderste versie op de pagina die opent: CCleaner - Slim. Anders krijg je Google Chrome meegeïnstalleerd. Als deze versie tijdelijk niet beschikbaar is kun je de standaardversie downloaden. Je moet dan tijdens de installatie wel goed opletten en het vinkje weghalen bij Google Chrome.

Na het installeren klik je op Schoonmaken. Dat scheelt waarschijnlijk al een hoop troep.

Dan installeer je Advanced System Care:
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/Advanced+SystemCare+Free+pc+opruimen
Klik, onder het tabblad DeepCare op Scan & Repair.

Als die twee programma's weinig verbetering geven, kun je echt beter Windows opnieuw installeren.

Een goede virusscanner? Ik mag toch hopen dat er wel zo'n programma op je pc stond?! Anders is de kans groot dat er een hoop virussen op staan en moet je zéker Windows opnieuw installeren!
Avast en Avira zijn prima gratis virusscanners. Zet er nooit meer dan één op je pc.

http://www.av.eu/nl/avast_antivirus_producten/avast_Free_Antivirus
http://avira-antivir.nl.malavida.com/d350-gratis-downloaden-windows
Pieter2011
12 jaar geleden
Je moeder is een verstandige vrouw.
Zet alle belangrijke dingen op je externe schijf en begin opnieuw.
Ik wou dat ik zo'n moeder had ☺
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk goed welke programma's je nu echt nodig hebt. Verwijder alle overbodige software via het configuratiescherm->programma's->programma verwijderen. Ook kun je de cookies verwijderen en de tijdelijke internetbestanden. Vraag een kennis of familielid hoe je dit moet doen.
12 jaar geleden
ik raad je een schijf defragmentatie aan. Dit wilt zeggen dat als je dingen van je computer verwijderd. Denk jij dat deze ruimte vrij is. maar in werkelijkheid ziet de computer dit nog als gebruikte ruimte. Als je de c schijf defragmeteerd dan worden alle losse bestande op je computer netjes achter elkaar gezet.

Alle witte ruimte op de afbeelding word verwijderd door de defragmentatie.

je vind het onder:
alle programma's/bureau accessoires / systeemwerkset / schijfdefragmentatie.
dan klik je op analyseren. En als dit voltooid is klik je op defragmenteren.

succes