Hoe een wachtwoord op draadloos netwerk zetten?

Mijn ouders hebben al een poos draadloos internet, en nou was ik bij ze vandaag en merkte ik dat er geen wachtwoord op zit. Maw de hele buurt kan op hun netwerk:) Nu ben ik totaal geen computer expert, maar wil wel graag weten hoe ik voor hun een wachtwoord erop kan zetten. Kunnen jullie mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (5)

Start Internet Explorer.
Typ in de adresbalk het IP-adres van het apparaat.
Zoek naar het menu waarin je het beheerderswachtwoord (Administrator Password) kunt wijzigen.
Voer bij het oude wachtwoord niets in en vul het nieuwe wachtwoord tweemaal in.
Sla de instelling op. Hierna is je router aanzienlijk beter beveiligd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
^toevoeging, zoek jouw router adres, dit is meestal een adres beginnende met 192.?.?.168. Hier kun je achter komen door in commandscherm van windows 'ipconfig' te typen.
Werkt dit adres niet? Neem dan het zo gehete standaard gateway adres.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://192.168.178.1 met dit IP Adres binnen het netwerk krijg ik de instellingen voor mijn router.

Je zou dan even door het menu moeten zoeken waar je netwerkbeveiliging om kunt zetten want dit is ongetwijfeld anders als bij mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meest gebruikte standaard router adres is 192.168.1.1

Hiermee kom je in het besturingssysteem van de router. Om instellingen te wijzigen kan het zijn dat je een wachtwoord moet ingeven, dit is afhankelijk van de fabrikant of hier standaar al iets is ingesteld!
Vervolgens ga je op zoek naar de draadloze instellingen. In de bijgevoegde foto zie je welke stappen ik zou moeten volgen (1,2,3). Dit zal in jouw geval waarschijnlijk anders zijn, maar dan heb je een idee hoe het er ongeveer uit kan zien.

Hou er overigens rekening mee dat je een router vaak niet draadloos kan instellen! Dit moet vaak met een UTP kabel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij stap 3 bedoel ik overigens niet de optie "zichtbaar maken" maar dat je iets verder naar links een invulveld hebt voor het wachtwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de helpdesk van mijn provider gebeld en zij hebben het voor me geregeld (want ik snapte er geen hout van).