Sneller laptop door RAM geheugen?

Bij Configuratiescherm-->Systeem staat er dat mijn laptop 4GB ram geheugen heeft en dan staat er naast tussen haakjes: (3.86GB beschikbaar)

Nu hoorde ik over RAM geheugen verdelen waardoor je processor meer RAM kan gebruiken.

Dus, als ik die overige 3.86GB in gebruik neem, zal mijn laptop dan nie zo heet worden bij het gamen en zullen games ook sneller gaan of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je computer heeft al die 3.86GB beschikbaar, de rest word door de computer zelf gebruikt. Dus als je games gaat spelen word van die 3.86GB gebruik gemaakt.

Als je games sneller wilt laten werken dan heeft RAM niet zoveel invloed volgens mij, om games sneller te laten werken moet je een betere videokaart kopen, betere processor helpt ook wel een beetje en om het snel geladen te krijgen werkt ook nog wel een SSD schijf
Jaspro101
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jah betere videokaart in m'n laptopke is da nie zo makkelijk e :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
EDIT: Heb nu een ATI HD5650 Radeon graphics card en hij trekt echt op de *******. Moest het mogelijk zijn daar een veel betere graphic card in te kunnen steken voor honderd euro ben ik daar zeer blij mee :)
Jaspro101
10 jaar geleden
Een nieuwe grafische kaart in een laptop zetten is niet onmogelijk, maar je moet wel echt weten waar je mee bezig bent dan. en ik lees ook dat het heel moeilijk is om een kaart te vinden die in jou laptop past
Ten eerste het andere antwoord: een videokaart upgrade in een laptop zal niet lukken. De kaart die in je laptop zit is op maat gemaakt voor deze serie en je zal niet makkelijk een andere kaart kunnen vinden die ook past.

Betreft mijn antwoord,
Om zeker te weten dat een upgrade van RAM geheugen zal helpen zul je moeten achterhalen of jouw laptop echt al dat geheugen opslokt tijdens het gamen.

Als je het spel in windowed mode (dus niet in volledig scherm) laat werken, druk dan tegelijk op CTRL ALT en DEL kies dan voor "taak Beheer"
Bij de tabjes kies je voor "prestaties" onderin heb je een balkje genaamd geheugen.
Zolang geheugen nog niet over de 80% vol zit heb je de upgrade nog niet nodig.

Voor het gemak heb ik een afbeelding bij deze post geplaatst

Komt hij boven de 80% zal je computer beginnen met het aanmaken van "page file" dan stuurt hij gegevens naar de hardeschijf i.p.v. het geheugen wat jouw laptop enorm traag kan maken.

Dan zal je de specificaties van je laptop moeten opzoeken wat er maximaal in de laptop geïnstalleerd kan worden. Afhankelijk van de grootte van de upgrade kun je een paar tientjes kwijt zijn

Een upgrade van de hardeschijf naar SSD kan ook een hoop schelen, dit zal wel vele malen meer kosten. Je laptop zal nu waarschijnlijk een schijf hebben van 500GB, als je een zelfde grootte SSD schijf ben je zo'n 300 euro kwijt