via een router kun je meer pc op de zelfde modem aansluiten en dus via de zelfde verbinding tegelijk op internet zijn.

Toegevoegd na 52 seconden:
en een telefoon hoor je niet op een router aan te sluiten maar op de modem zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een router verbindt twee IP netwerken en stuurt pakketten door.

Een modem decodeert een signaal en maakt daar een werkend signaal van. (Maar verbindt je dus in feite ook twee netwerken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Modem staat voor modulator/demodulator.

Indien men de digitale informatie als elektrische impulsen rechtstreeks op een communicatie-verbinding zou zetten, dan zal blijken dat aan de ontvangzijde de impulsen niet meer te herkennen zijn. Dat heeft een aantal oorzaken, zoals elektrische vervorming van het signaal, (groep)looptijdverschillen, verschuiving van frequentie, enz. Om deze reden moet het digitale signaal omgezet worden op een bepaalde manier zodat die signalen aan de ontvangstzijde als zodanig herkend kunnen worden. Die omzetting is het doel van de modem..

Een router is een apparaat dat pakketjes routeert (doorstuurt) naar andere netwerken en/of een andere router.

Pakketjes op het internet worden van router naar router gestuurd, tot ze te bestemder plekke zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tegenwoordig is de modem vaak in de router geintegreerd. Hoe je je telefoon aan de desbetreffende router moet aansluiten is afhankelijk van het model en kun je het best in de handleiding opzoeken.
rose
14 jaar geleden
Misschien heb je meer aan een simpel antwoord.

Een Modem doet iets met het netwerksignaal, hij
MOduleert het naar een telefoonsignaal en DEModuleert het terugkomende signaal. Voor ISDN en Analoge telefoonlijnen heb je een specifiek modem nodig. Het stekkertje van de telefoonlijn moet dan in het aangegeven gaatje. De andere aansluiting op het modem is voor je netwerk.

Een Router (meestal bedoelen mensen hiermee een Switcht) is een soort slimme verdeelstekker voor je netwerk (een Switch doet dit slimmer dan een Router). voor normaal gebruik hebt je ze met 4 tot zo'n 24 aansluitingen. De meeste zijn 100 MB/s, mijn advies; koop een Gigabit apparaat, iets duurder maar 10x zo snel.

Je kunt een gecombineerde Modem Router/Swith kopen. Die herken je aan een telefoonaansluiting en een aantal netwerk aansluitingen (meestal 4 stuks).

Toegevoegd na 1 uur:
Ik was nog vergeten dat je in een Router ook aanloggegevens kunt opslaan en andere instellingen in je netwerk zoals DHCP (automatisch uitdelen netwerkadressen aan je computers etc.)