Mijn toetsenbord doet raar, wat kan ik eraan doen om het weer normaal te maken?

Mijn '-toets en mijn /-toets lopen de hele tijd door. Mijn q-toets is veranderd in een z. De toetsen s, d, g doen het niet meer en als ik op h klik springt mijn cursor naar het begin van de zin. Verder zijn er nog wat dingen, wat kan ik hier aan doen? (systeem herstel werkt niet, het is niet shift+alt en ook geen fn+num lock, het ligt ook niet aan de taal instellingen)

Toegevoegd na 13 minuten:
Het is gebeurd nadat ik mijn toetsenbord schoon ging maken, de 5 en 6 toets vielen eraf en het probleem is dat het een toetsenbord is van een laptop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Het ligt aan je toetsenbord. Mogelijk is deze vochtig geworden, misschien niet door omgevallen drank maar door een hoge luchtvochtigheid, waardoor de contractjes zijn gaan oxideren. Voor een paar tientjes heb je een nieuwe...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CTRL-Shift doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, Ja dan heb je een probleem. Het probleem kan te maken hebben met twee dingen of er is water of schoonmaakmiddel onder het toetsenbord gekomen tijdens het schoonmaken. Of je hebt per ongeluk de toetsenbord instellingen verandert van bijv. Nederlandse toetsenbord indeling naar Amerikaanse toetsenbord indeling. Dat heb ik best wel vaak gehad. Als het probleem echt met water te maken heeft moet je snel zijn. Anders loopt het water onder het toetsenbord door naar belangrijke componenten in de laptop en dan kan je hem weggooien. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de staat zoals jou toetsenbord nu reageert?
Niet, deze is helaas afgeschreven.
Dit euvel gaat van kwaad tot erger.

Op welke wijze heb je deze gereinigd?
Een slof doekje of echt met eh...water en zeep of erger nog met alles reiniger.
Het reinigen van een toetsenbord van een tikdoos bestaat uit het uitzuigen met een stofzuiger ( met beleid ) en het licht afnemen met een slof doekje.
Meer niet, immers allerlei kwetsbare componenten liggen er vlak onder.
Beginnende met de koperbanen onder de toetsen.
---------------------------------------------------------------------------------------
Wat te doen als het gruwelijk mis gaat en er toch vocht naar binnen is geslopen........
Staak onmiddellijk de schoonmaakwerkzaamheden en ( als het goed is dan is hij al uit, zo niet uitzetten dat ding ) demonteer daarna asap het toetsenbord.
De contacten van het toetsenbord hoef je hierbij nog niet los te maken, en droog alles zo goed mogelijk met een stuk keukenrol of toiletpapier.
( Deze actie is meer bedoeld om schade aan je machine te beperken dan je toetsenbord te redden ).
Daarna leg de boel ( open ) goed te drogen neer, bij voorkeur boven of bij een verwarming oid.
Als de boel goed opgedroogd is, ( liefst na een etmaal ) probeer hem eens op te starten.
De keyboard hoeft hierbij niet ingebouwd te zijn.
Werkt het, dan heb je echt mazzel en kan je hem inbouwen, al houd dat niet in dat deze in de toekomst ook blijft werken ( corrosie ).
Werkt hij niet dan zit er niets anders op dan deze te vervangen.
Gelukkig is dit een veel voorkomende klus en zijn dergelijke keyboards simpel te bestellen en te vervangen.
Het klinkt raar, maar toetsenborden zijn bijna een verbruiksartikel ook van een laptop.

Niet alleen vocht kan schade aanbrengen, maar ook de hieruit ontstane kalkaanslag en natuurlijk corrosie ( vervolgschade ).
Daarom ook de terughoudendheid om met vloeistoffen dergelijke apparaten te reinigen.

Kosten?
Een gemiddeld toetsenbord bord ( uiteraard verschilt dat van merk en type ) ligt rond de 70 a 80,- en vergt een klein uurtje werk met goed gereedschap.
Wees alleen voorzichtig met de aansluiting, deze zijn aardig fragiel en als het een al wat oudere machine betreft zijn ze ook vaak al wat broos.

Bron?
Ervaringsdeskundige met drie kids dito laptops en een onhandige vriendenkring ;-)