Zit er een bepaalde rekenkundige logica in kleurenschema's RGB?

Een verduidelijking is bij deze vraag wel nodig.
Ik ben een document aan het typen en heb voor de zijbalk de kleuren gekozen van het logo van het bedrijf waar het voor is.
Nu is die kleur ietwat donkerder, dus ik heb na het invoeren van de juiste RGB-code in het kleurenpalet gekozen voor een doorzichtigheid van 25 procent.

Nu heb ik een image met tekst die ingevoerd moet worden in die kleurenbalk. Transparant maken van het image werkte niet, dus ik probeer de achtergrond van die tekstafbeelding gelijk te maken aan de kleurenbalk. Probleem is dat ik dus wel de RGB-code van de originele kleur weet, maar geen idee heb ik die 25% doorzichtigheid mee moet nemen?

ZIt daar één of andere rekenkundige logica achter, dat bij 25% doorzichtigheid de R, de G en de B met een bepaald getal verminderd moet worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor opmaak van drukwerk gebruik je doorgaans CMYK.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Yup, maar dit is dan ook geen drukwerk.

Het beste antwoord

Ja die is er.

Als je een RGB achtergrondkleur Ra,Ga,Ba combineert met een Rv,Gv,Bv,a voorgrond
dan wordt de totale kleur gevonden door de losse waardes lineair te interpoleren met de opgegeven a

Dus:
Rnew = a*Rv+(1-a)*Ra
Gnew = a*Gv+(1-a)*Ga
Bnew = a*Bv+(1-a)*Ba

Toegevoegd na 7 minuten:
O ja, wit is alle 3 de kanalen vol (=FF of 255) open zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O ja, wit is alle 3 de kanalen vol (=FF of 255) open zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank.. nu moet ik alleen nog een nieuwe vraag stellen hoe ik dan de kleurcode #155#138#255 kan omzetten naar een nieuwe blauwe kleur die dezelfde kleurcode heeft, maar dan 25% doorzichtiger....
:)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat staat juist uitgelegd in het antwoord, ik neem aan dat de achtergrond wit is. Dan wordt de nieuwe kleur in RGB notatie
R =(1-0,25) *155 + 0,25 * 255 = 180
G =(1-0,25) *138 + 0,25 * 255 = 167
B =(1-0,25) *255 + 0,25 * 255 = 255
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Raar, geen mailtje gekregen van deze laatste reactie.
Deze maakt het voor mij een stuk leesbaarder dan de notatie in je antwoord.
Dank !