is .union websites bezoeken in tor legaal ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In hippe tv-series wordt wel eens gezegd dat het zich begeven op Dark Net illegaal is. Daar is natuurlijk niets van aan. Het is net zo min illegaal als hacken (waarvan ook wel eens onterecht beweerd wordt dat het verboden is).

Het beste antwoord

Wat betreft het al dan niet legaal of illegaal bezoeken van websites maakt het absoluut geen verschil of men gebruik maakt van een 'gewone' of .onion-site.

Illegale praktijken zijn via 'gewone' sites net zo goed illegaal als op een .onion-site.

En het bezoeken van bijvoorbeeld facebookcorewwwi.onion is net zo legaal als het bezoeken van hetzelfde facebook.com.

Ja, want vele legale sites die we allemaal wel eens gebruiken hebben ook een onion-versie.

onion-sites kan men gebruiken om de privacy van de verschillende partijen beschermen. Iemands privacy beschermen is niet illegaal. Dus wanneer men zegt dat het gebruik van Dark web illegaal is, redeneert men dus erg kortzichtig. Dat is een beetje te vergelijken met zeggen dat hacken illegaal is. Daar is ook niets van aan. Hacken is perfect legaal.

Dit soort misverstanden ontstaat door de verkeerde redenatie die men vaak toepast. Die redenatie is dan meest in de vorm van: met actie X kan ik (o.a.) handeling Y uitvoeren en handeling Y is illegaal dus is actie X ook illegaal. Een redenatie die natuurlijk nergens op slaat. Enkele voorbeelden:

Met wapens kan men (o.a.) iemand vermoorden, dus wapenbezit is illegaal.
Door te hacken kan men (o.a.) computervredebreuk plegen, dus hacken is illegaal.
Via darkweb kan men (o.a.) illegale websites bezoeken, dus darkweb is illegaal.

Maar dan zou men ook moeten redeneren:

Via het 'gewone' web kan men (ook) illegale websites bezoeken, dus het gebruik van het www is illegaal.

Kortom: wie beweert dat darkweb illegaal is, redeneert verkeerd of is geïnformeerd door iemand die verkeerd redeneert.

Zeker, het klinkt beter als men in hippe tv-series kan zeggen dat darknet illegaal is, maar fictie blijft natuurlijk fictie...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar gat het niet om ; Dark web is helemaal niet opgericht voor criminele praktijken, maar is daar in de praktijk wel heel populair voor geworden. Daar kan het middel net zo weinig aan doen als dat auto's er iets aan kunnen doen als hun chauffeur bezopen de straat op gaat, bij wijze van spreken. Maar dat maakt dronken rijden nog niet legaal omdat de auto legaal is. Het ligt er dus maar net aan wat je op dat Dark web komt doen. En waarom je daar dus gebruik van zou willen maken. Volgens mij wemelt het er niet echt van de social media, spelletjes en informatieve websites ;-) (Al zou ik helemaal niet weten wat er op staat hoor, maar dat terzijde).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je niet weet wat er op darknet te vinden is, waar baseer je je "daar gaat het niet om" dan op? Het is logisch dat dark web aantrekkelijk is voor criminelen, simpelweg omdat criminelen zich nou eenmaal niet aan die wetten en regeltjes houden. Op dat vlak hebben die wetten en regeltjes nu eenmaal weinig zin. De brave burger is ermee gekl***t en de crimineel trekt zich er niets van aan. En als je je wel in darknet zou verdiepen, zou je weten dat daar net zo goed de onion-versies van bepaalde reguliere websites op zou vinden en net zo goed interessante sites maar dan van makers die een beetje inzitten met privacy. Dat bijvoorbeeld facebook een onion-versie heeft, heeft op zich natuurlijk weinig zin. Maar het is wel netjes dat facebook op dat vlak het 'goede voorbeeld' geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt dat was heel leerzaam. Ik had all zo een gedachte dat het niet illegaal was alleen ik wou toch voor de zekerheid even checken.

Andere antwoorden (2)

.onion websites valt onder het deep of dark web. Dit zijn gewoon de niet ge-indexeerde pagina's, of beter gezegd, websites die niet traceerbaar zijn (nog ietwat politiek incorrect, maar maakt het punt duidelijk).

Doordat het tor (of onion) netwerk uit zoveel lagen bestaan die allemaal anoniem zijn en daardoor anonimiteit garanderen, is het natuurlijk erg aantrekkelijk voor de duistere zaken als zwarte markten, smokkel, drugs, illegale praktijken zoals het vinden van een huurmoordenaar, MAAR OOK voor mensen die dingen willen posten waarvoor ze in hun eigen land vervolgd zouden worden.

Kortom, het netwerk biedt en garandeert anonimiteit als je je "aan de regels houdt" (zodra je gaat downloaden, kan je anonimiteit niet meer gegarandeerd worden tenzij je speciale programma's draait. Een simpel Peer2Peer netwerk biedt absoluut geen anonimiteit meer).

Als je je op dit TOR netwerk begeeft, ben je absoluut niet illegaal bezig. Dit mag gewoon.
Thecis
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, Het was meen ik ook in eerste instantie bedoelt voor mensen uit landen als China waar je heel goed op moet passen wat je waar op Internet zet. Jammer genoeg is het al snel geclaimd door mensen die zich bezighouden met allerlei praktijken die het daglicht beslist niet kunnen verdragen, waardoor het nu een heel slechte naam heeft.
Al zou ik niet weten wat iemand uit een vrij land op Tor te zoeken heeft als hij volledig te goeder trouw is, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang je je niet met illegale dingen bezighoudt is er helemaal niets mis mee om je bezig te houden met dingen waarvan je persoonlijk liever niet hebt dat ze het daglicht niet zien. Ik begrijp dus heel goed dat men, ongeacht het land waar men vandaan komt, tor of unionwebsites gebruikt. Iedereen heeft namelijk wat te verbergen. Zij die beweren van niet of zij die het bijgevolg niet proberen te verbergen zijn naïef (of liegen). Mensen uit bepaalde landen gebruiken tor om zich te beschermen tegen de overheid.
Mensen uit vrije landen gebruiken tor (of dergelijke technieken) om zich te beschermen tegen andere criminelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarmee suggereer je dat 'vrijwel iedereen' dus op tor-sites zit, wat gewoon beslist niet waar is. Ik ben noch een leugenaar noch naïef, maar ik heb er nog nooit wat te zoeken gehad en verwacht er ook nooit iets te zoeken te hebben. In mijn omgeving ben ik een van de weinigen die er überhaupt ooit van gehoord heeft, omdat er ooit een radio-1-uitzending over is geweest. Verder zou ik niet eens weten hoe je er op zou moeten komen en ben daar ook niet nieuwsgierig naar. En je zin "mensen uit vrije landen gebruiken Tor om zich te beschermen tegen ANDERE criminelen" moet je even nader uitleggen. Daarmee stel je "mensen" gelijk aan "criminelen"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik suggereer niet dat iedereen tor gebruikt, wel dat iedereen het beter zou doen. Ik zei gewoon dat iedereen wat te verbergen heeft. Wie dát ontkent noem ik leugenaar of naïef. Althans op z'n minst zo naïef dat deze persoon dan hier onvoldoende over heeft nagedacht. En ja, er bestaan nu eenmaal criminelen van alle soorten en maten. Als dat niet zo zou zijn zouden er geen gevangenissen en dergelijke bestaan. En nee, het staat helaas niet op iemands voorhoofd geschreven of deze crimineel is. En dat nog los van het feit dat je het voorhoofd van bijna iedereen met wie je bewust of onbewust over internet communiceert nooit te zien krijgt. Het woord 'andere' sloeg dan ook op 'de overheid' uit de zin daarvoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja...'bedankt' voor het compliment dan maar. Ik heb helaas echt niks te verbergen......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als je beweert dat je niks te verbergen hebt, dan zou je het ook ok vinden om om het even welke vraag die ik je stel in alle eerlijkheid te beantwoorden? Als het antwoord daarop nee is, dan heb je natuurlijk wel iets te verbergen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In theorie : ja, al kan het antwoord dan uitstekend :"dat gaat jou niets aan" zijn. Zaken die ik sowieso niet met Internet deel, en vaak zelfs met (vrijwel) niemand IRL. Maar iets niet (al dan niet via Internet) met vreemden wil delen / meedelen is niet per definitie hetzelfde als iets te verbergen hebben. Privacy en zaken die niet door de beugel kunnen zijn niet hetzelfde. Privége-informatie deel ik maar beperkt op Internet, simpelweg omdat dat niet nodig is. Maar daarom is er nog niks clandestiens aan.
Maar ik zoek dus nooit naar of op dingen / kom niet op sites, doe geen aankopen en verzamel geen informatie die me op een of andere manier juridisch in de problemen zouden kunnen brengen. Met "iets te verbergen" bedoel ik natuurlijk nadrukkelijk voor bijvóórbeeld een overheid of justitie. Je kunt moeilijk wachtwoorden, pincodes of intieme persoonlijke gegevens "iets te verbergen hebben" noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, als het antwoord "dat gaat jou niets aan" zou kunnen zijn, dan zou het dus ook kunnen zijn dat je iets te verbergen hebt. Want dat is in feite wél hetzelfde als iets niet willen delen met iemand. Als je iets niet te verbergen hebt voor iemand is er namelijk geen reden om dat iets niet met die iemand te willen delen. Dat privacy en zaken die niet door de beugel kunnen niet hetzelfde zijn is net mijn punt: het is niet omdat je je privacy wenst te beschermen (door bijvoorbeeld gebruik te maken van tor) dat je met iets illegaals aan de slag bent. En die privacy beschermen (en veel meer dan dat, privacy is in dit opzicht eigenlijk slechts een voorbeeld) doe je nu eenmaal door dingen verborgen te houden. En dat wil inderdaad niet zeggen dat er bijvoorbeeld geen dingen zijn die ik voor vreemden verborgen wil houden maar niet verborgen wens te houden voor bijvoorbeeld naaste familieleden. Maar ik wind er dan ook geen doekjes om en zeg gewoon eerlijk dat ik iets te verbergen heb (en dat iedereen iets te verbergen heeft of zou moeten hebben). De reden dat iedereen iets te verbergen zou moeten hebben is dus niet alleen omdat je uitsluitend op juridisch vlak in de problemen kan komen maar omdat je op ook op veel andere manieren in de problemen kan komen. Het probleem is dat in het digitale tijdperk zowat alles mogelijk is wat vroeger ook al mogelijk was maar dan wel realistischer uitvoerbaar, makkelijker of sneller. En als je weet hoe de wereld in elkaar zit dan heeft dat tot gevolg dat je jezelf wil beschermen. Nee, velen schijnen dat niet te beseffen, maar dat wil wel zeggen dat je in de huidige tijdsgeest persoonsgegevens en privézaken wel als "iets te verbergen" dient te bestempelen. Niet alleen door het gebruik van tor kan je je daartegen beschermen maar ook door het gebruik van openbare wifinetwerken te vermijden (ook de beveiligde!). Wil je met je mobiele apparatuur op internet doe je dat best via je mobiele dataverbinding of via een eigen opgezet en beveiligd wifinetwerk. Want als je weet dat iedereen die toegang heeft tot dezelfde beveiligde maar openbare wifiverbinding (tegenwoordig zelfs al met een simpele smartphone-app) al jou communicatie kan onderscheppen en je je vervolgens gaat afvragen wat deze persoon in het worst case scenario met deze informatie kan doen dan zal je de vraag of je iets te verbergen hebt niet snel nog naar waarheid met nee beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of een andere optie is dan om het de criminelen gewoon makkelijker te maken en hen je bankkaart en pincode zo weg te geven en je voordeur thuis gewoon open te laten staan als je naar het werk vertrekt. Dat maakt het de criminelen gemakkelijker en dan kan je pas echt zeggen dat je niets te verbergen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dan maak je er een flauw taalspelletje van, van "wat is niks te verbergen hebben". Voor mij is dat dus duidelijk crimineel , ontoelaatbaar, strafbaar, schadelijk of laakbaar gedrag. Dat "heb" ik niet. Dus hoef ik niks stiekems te doen. Dat jij daar wat anders onder wil verstaan - namelijk dat zou betekenen dat je geen privacy-gevoelige informatie hebt, je intiemste details op straat wenst te gooien ,geen decorum hebt, niks te verliezen, geen bezittingen, geen integriteit, of wat dan ook, prima, maar dat is niet wat we in de regel bedoelen met 'niets te verbergen hebben'. Je verhandeling over zorgvuldig zijn met privégegevens sluit natuurlijk als een bus. Maar dat is voor mij dus wel een volstrekt andere tak van sport. Die gegevens zou ik ook niet op het dark web achterlaten. Helemaal nergens zelfs dan achter slot en grendel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat voor jou een flauw taalspelletje is, is in mijn ogen het wel of niet onterecht beschuldigen van darknet gebruikers van illegale praktijken. Als jou definitie van "iets te verbergen hebben" bepaalde uitzonderingen niet omvat dan mag je ook niet stellen dat iemand die niets te verbergen heeft niets te zoeken heeft op darknet. Het is dan niet langer: een darknetgebruiker heeft iets te verbergen maar wel: een darknetgebruiker beschermt zijn privacy. Ongeacht de definitie gaat het om de redeneerfout: iemand maakt gebruik van darknet dus die zal wel illegale dingen van plan zijn. Nee dus.
Het bezoeken van websites op zich is uiteraard legaal.
Ook als zij zich in het Onion/Darkweb bevinden.
Maar let op! Alleen al het bekijken van kinderpornografisch materiaal is strafbaar. (dus je hoeft hiervoor niet eens bewust te downloaden, maar alleen een pagina bezoeken is voldoende)

Dit geld niet voor het bekijken van (illegale) aanbiedingen van vuurwapens of drugs.
Dergelijke websites kun je wel legaal bekijken, zolang je verder maar niets koopt/bestelt.