Stellen veel hbo of wo studies eisen aan je laptop?

Hoi, ik heb een vraagje. Mijn laptop werkt niet goed, dus ik wil graag een nieuwe kopen. Maar volgend jaar ga ik naar de uni of hbo, is het zo dat er bij veel studies een laptop moet hebben die aan bepaalde eisen moet voldoen? Ik bedoel ik ben niet van plan ict of grafische vormgeving oid te gaan doen, maar verder?

En als er geen eisen zijn, wat is dan wel handig bij het kijken naar een laptop? Hoe groot moet bijvoorbeeld het werkgeheugen zijn voor school?

Ik zit nu steeds met een laptop die continu vastloopt en erg traag en na 3 keer repareren nog steeds een niet functionerende accu heeft. Dat wil ik bij de volgende koop natuurlijk vermijden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het zal toch afhangen van de studie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt aan de opleiding, voor sommige opleidingen moet je bepaalde dingen kunnen met je laptop. Maar over het algemeen is elke normale laptop voldoende, bij de meeste studies hoef je zelfs helemaal geen speciale dingen te hebben en zijn internet en word eigenlijk al voldoende. Als je al weet welke opleiding je wilt gaan volgen kun je misschien iemand die je kent met deze opleiding dit vragen of eventueel een hogeschool of universiteit een berichtje sturen.
Reddie
8 jaar geleden
Scheikunde lijkt de meest veeleisende studie, qua laptop.
Echter, de meeste scheikunde programma's zijn geschreven onder DOS.
Dus een normale laptop volstaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt dus mee te vallen qua eisen.. tuurlijk verschilt het per opleiding, maar dat is het probleem ik weet nog niet wat ik ga studeren.... Maar in ieder geval bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou ook zeker eens naar tweedehands laptops kijken. Gebruikte bedrijfslaptops zijn vaak voor weinig geld te krijgen. Ik werk zelf al een tijdje op een tweedehands Dell (gekocht voor ik meen iets van 120 euro), en dat bevalt prima. Op marktplaats.nl staan vaak wel bedrijfjes die hierin gespecialiseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn huidige laptop komt dus van een tweedehandszaak... niet erg goed bevallen. Maar misschien is het toch nog een idee. Iemand verder enig idee wat handig is voor school? Hoe groot moet bijvoorbeeld het werkgeheugen zijn?

Antwoorden (1)

Informeer bij de opleiding die je wilt gaan doen. Soms worden programma's gebruikt, die je laptop wel aan moet kunnen. Bij mijn opleiding werden destijds geen eisen aan de laptop gesteld, was alleen makkelijk als je zelf een laptop had, omdat de school weinig computers had. Tekstbestanden nemen weinig ruimte in beslag, ik raad je wel aan een externe harde schijf te kopen, om backups te maken van je bestanden.