Waarvoor is dit teken | op een toetsenbord?

Op mijn toestenbord staat dit teken |.
Nu vroeg ik mij af waar deze voor is.
Ik dacht eerst misschien een turfteken, dat je allemaal streepjes naast elkaar zet.
Maar als je hem tikt in Word, dan wordt het teken grijs, ipv gewoon zwart.

Waarvoor is dit teken en waarom wordt hij grijs in Word?

(Hij staat bij mij boven de entertoets op dezelfde toets als \)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daarvoor!

Het beste antwoord

Het | teken dateert nog uit de MS-DOS tijd:

- Het teken werd gebruikt om tabellen te maken in combinatie met het onderlijningsteken ___
Bijvoorbeeld:

________________________________
|
| Welkom bij het keuzemenu
|
| 1. Opstarten WordPerfect
| 2. Terug naar MS-DOS
|
________________________________

Vroeger waren er nog geen goede tekstverwerkers waarmee je tabellen kon maken, dus werd het op deze manier gedaan

- Het teken werd in MS-DOS tijd ook gebruikt om een uitvoer van een commando "door te sluizen" naar een ander commando

bv. DIR | jantje.txt

dan wordt een directoryoverzicht doorgestuurd naar het bestand jantje.txt

- Normaal gezien wordt dit teken niet grijs in Word als je het intikt (gebruik de Altgr toets en houdt deze ingedrukt en druk dan op de toets waar | opstaat)

Als hij toch grijs wordt, kan je het selecteren en hem een zwarte kleur geven in het kleurenpallet van Word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk bij codes en formules, anders zou ik het echt niet weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een zogenaamd 'Pipe-teken'
Op onderstaande wikipedia-pagina wordt het haarfijn uit de doeken gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je wilt programmeren in een Unix-omgeving zul je het vaak nodig hebben, anders is dit een van de toetsen die het minst snel zal verslijten op je keyboard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@geejeetje , als je het uitlegt en je er niet van af maakt met een hyperlink , dan kan je zo ! 10 punten krijgen . Als je het beste antwoord hebt gegeven tenminste .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha kijk, zo wordt ik steeds bedrevener in deze site. Moet zeggen dat het inderdaad verslavend begint te werken met die punten. Dank voor je tip GoldEnten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die punten geven wat van de waardering weer. En inderdaad het is heerlijk om het beste antwoord te hebben gegeven .
Leuk te horen dat het zo langzamerhand een beetje verslavend wordt :-) Je bent zeker niet de enige bij wie dat zo voelt...
Vroeger (nu nog steeds trouwens) had je een DOS commande:
dir | more

Dan worden de resultaten per pagina getoond. Is ouderwets, maar de toetsen zijn helemaal niet meer veranderd sinds het begin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruikte dit vroeger in DOS om programma`s aan elkaar te plakken Merging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt veel gebruikt bij zoekopdrachten bij Linux: grep aux | ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het programmeren gebruik ik hem regelmatig, niet alleen voor Unix, maar ook in andere programmeertalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bovenstaande antwoorden kun je het teken ook gebruiken om de absolute waarde van een getal te geven.