Er is geen verschil.

Sommige mensen vinden note-book wat luxer klinken, maar hoe je het ook noemen wilt, er wordt altijd een zelfde soort apparaat mee bedoeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Denk ook eens aan vroegere tijden, noem dit even als voorbeeld: Sony vond de Walkman uit.

Kort daarop kwamen andere merken ook met een draagbare cassetterecorder, en noemden ze ook Walkman.

Dat gaf echter problemen, want Sony had patent op die naam. En dus kwamen andere merken toen met andere namen, voor hun draagbare cassetterecorders, maar het bleven in zekere zin kopieën van de originele Sony Walkman.

Mogelijk heeft een laptop fabrikant zijn laptop een note-book genoemd, en zijn andere fabrikanten dat, al dan niet legaal, gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een note-book is een boekje met papiertjes waar je notities op kunt schrijven.
Een laptop is een soort computer.

(het spijt me, ik heb geen idee ;), en ik had even zin om stom te doen :P)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen maken onderscheid tussen een laptop en een notebook. Voor de één is een notebook kleiner dan een laptop – qua formaat ergens tussen een laptop en een PDA in – maar volgens van Dale is een notebook juist een krachtige laptop. Voor de ander ligt het verschil in de locatie van de koeling. Een laptop (lap = schoot) heeft z'n koelingrooster aan de zij- of achterkant. Bij een notebook zit het koelingrooster aan de onderkant. Zet je een notebook op je schoot, wordt hij warm en kan oververhitten. Een 'laptop' is een schootcomputer. Een 'notebook' is een notitieblok. De typering laptop zegt iets over het feit dat u met de draagbare computer op uw schoot kunt werken. De typering 'notebook' geeft aan dat de grootte van de draagbare computer ongeveer die van een A4-vel (= plusminus 30 x 20 centimeter) moet zijn. Een laptop 'kan' dus een notebook zijn en andersom... Neem de laptops met een 17 inch breedbeeld TFT-scherm: die zijn met hun grootte van circa 40 x 30 centimeter eigenlijk geen notebooks meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Verwarrend. Met name als je het vanuit het Engels bekijkt. Ik denk dat ik het in dit geval niet met Van Dale eens ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben bang dat van Dale daar niet wakker van ligt, maar het is idd nogal verwarrend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen er inderdaad niet wakker van liggen, ik heb enige praktijkkennis van hoe woordenboeken gemaakt worden. Ik denk echter dat ze hier een verschijnsel verkeerd hebben vastgelegd.
dit vroeg ik pas aan mijn broer en vader, weten beide wel wat af en zeiden dat er geen verschil in zit.
pas hoorde ik op school dat er wel verschil in zit, en wat ik hier lees, klinkt het verschil aardig logisch :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter van zeven noemt mijn laptop al jaren een klapcomputer en zegt tegen de notebook van een bevriende moeder: notitieboekje.
Duidelijk toch?
Wij hebben dat geheel overgenomen. Een klapcomputer betreft familieaangelegenheden en een notitieboekje aangelegenheden van vrienden en kennissen.