Zou er niet een minimum leeftijd moeten zijn om actief aan deze website te mogen deelnemen?

Dit eigenlijk naar aanleiding van een vraag van iemand (shanicesanders) die nog de cito-toets moet doen en vraagt waarom die zo moeilijk is. En behalve dat, ook antwoorden geeft die duidelijk ver onder het niveau liggen, zowel qua spelling als qua inhoud, van wat ik hier zou mogen verwachten. Als bronvermelding wordt bijvoorbeeld "mijn moeder" gebruikt en het is duidelijk dat sommige vragen niet door haar worden begrepen.
Nu is het natuurlijk moeilijk om aan te geven vanaf welke leeftijd deze site wel actief gebruikt zou mogen worden en ik ben me er ook van bewust dat er ook waardeloze antwoorden worden gegeven door volwassenen (voordat ik hier commentaar op krijg). Maar toch ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken.

Een toevoeging na vele antwoorden (met dank aan Martijn Lodewijk): het is wettelijk verplicht dat ouders toestemming moeten geven aan hun kinderen (indien jonger dan 16 jaar) om deel te nemen aan een forum op Internet. De vraag naar je leeftijd ontbreekt nu bij de aanmelding, dit zou Goeievraag.nl dus moeten aanpassen.
Nu je weet dat deze wetgeving er is, en natuurlijk niet zonder reden, vind je dan nog steeds dat kinderen hier vragen en antwoorden mogen plaatsen (natuurlijk na toestemming van ouders)? Is deze site wel bedoeld voor vragen van kinderen, of horen die wellicht alleen thuis en op school gesteld te worden?

Als afsluiting:
In de voorwaarden van Goeievraag staat:
5.2 De Website en de Inhoud zijn niet bedoeld voor:
... en
Bezoekers jonger dan 16 jaar die geen toestemming hebben van hun ouders of wettelijk vertegenwoordigers.

Dus er is wel degelijk rekening gehouden met het feit dat een forum niet zonder meer geschikt is voor personen jonger dan 16 jaar. Vanzelfsprekend is controle of de toestemming is verkregen een onmogelijke zaak.

Ik kende overigens de wetgeving nog niet hierover, en het is ook interessant om te zien dat verschillende landen ook verschillende minimum leeftijden hanteren. Persoonlijk vind ik zo'n grens van 16 jaar wel wat hoog liggen, maar begrijp ook dat het in het belang van het kind is om het deelnemen aan fora op internet zoveel mogelijk te ontmoedigen omdat de effecten van negatieve reacties en verkeerde interpretaties veel groter kunnen zijn dan bij volwassenen.

Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie, zelfs als die in sommige gevallen wat bot is overgekomen, al dan niet zo bedoeld. Iedereen is gelukkig vrij om een eigen mening te hebben, bij discussies zie ik persoonlijk dan ook liever dat je je eigen mening laat weten i.p.v. andermans mening gaat afkraken. Een mening is tenslotte een mening, niets meer en niets minder.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (13)

Ha, die Irish;

Tja, t'is internet, hè? Je kunt het toch niet goed controleren dus ik ben geen voorstander van zo'n regel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt je kunt het niet controleren maar waarom zouden hier geen jongere kinderen mogen komen? Okej ze zullen misschien niet alles begrijpen maar ze kunnen ook van deze site leren!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze mogen hier ook wel komen (om iets te leren), maar ik zou liever zien dat ze geen vragen zouden stellen of antwoorden geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou wel willen dat 90% van de mensen hier geen vragen stellen of antwoorden geven. Aangezien 90% onzin is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan deboender: dat is de vraag niet, de discussie over de hoeveelheid onzin is al vaker geweest. Deze vraag gaat specifiek over de actieve deelname van kinderen.
Wat mij betreft niet. Juist de laagdrempeligheid van deze site is een van de dingen die me erg aanspreekt. Voor iedereen, met iedereen, van iedereen!

Bovendien is het defacto een onbegonnen zaak een leeftijdstoets in te voeren.

En wat zou het overigens nou dat hier met regelmaat (jonge) pubers komen buurten? Alleen maar goed toch eigenlijk. Alles wat er opgestoken wordt is mooi meegenomen.

Misschien nodigt de wetenschap dat er hier ook kinderen komen kijken juist wel uit tot bijvoorbeeld het in zo toegankelijk mogelijk Nederlands formuleren van vragen en antwoorden. Zou dubbele winst kunnen zijn als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze site is om van te leren, voor jong en oud. Als je een vraag te kinderachtig vind, hoef je 'm ook niet te openen. Ik moet minzaam lachen bij dat soort vragen.

Wel stoorde het me dat sommigen meenden hier flauwe en gemene grappen als antwoord te moeten geven, ik hoop dat een moderator hier wat opruiming heeft gehouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met je eens, zeker die flauwe gemene grappen horen hier niet thuis. Maar die zijn mede een reden waarom ik ook denk dat kinderen geen vragen zouden moeten stellen hier. Volwassenen kunnen dergelijke antwoorden makkelijker negeren en naast zich neerleggen, maar voor kinderen is dat een stuk moeilijker. Ik ben dus eigenlijk eerder bang dat kinderen zo net het verkeerde gaan leren van deze site, namelijk dat je alles maar kunt zeggen, niet hoeft na te denken bij wat je intypt en dat je geen rekening hoeft te houden met anderen.
niet mee eens, leeftijd zegt niets over intelligentie of schrijffouten.
Ik hoop dat ze iets kan met de antwoorden die ze gekregen heeft.
waar ik meer moeite mee heb is vragen die zeer makkelijk op google of wiki gevonden kunnen worden en die zijn leeftijd onafhankelijk.
en wat is er op tegen als iemand een antwoord geeft dat ze aan haar/zijn moeder gevraagd heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
degene die de vraag stelt, kan toch zelf beslissen of hij het een goed antwoord vind of niet? Als er een stom antwoord tussen zit dan negeer je dat gewoon. Ik vind dat je er niet zo moeilijk over moet doen, want het is geen wereldprobleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed idee zeg. Ook je toevoeging dat soms het niveau van de antwoorden onder pijl is, dat kan natuurlijk niet! Dus naast een minimum leeftijd gaan we ook een toelatingsexamen instellen. We willen naast goeie vragen natuurlijk ook aleen maar goeie antwoorden. De vraag is dan wel, welke criteria hanteren we daarbij, naast de leeftijd (die is lekker meetbaar wel, even kopie paspoort insturen en klaar)
En als we die niveau-criteria hebben, wie past ze dan toe? en wie controleert die toepassers? En waar kan ik klachten kwijt?
Nee echt, goed idee. Over de invoering moeten we nog even nadenken geloof ik. Iemand ideeen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je antwoord sarcastisch is bedoeld, dan heb je de vraag niet goed gelezen. Ik heb namelijk zelf al aangegeven dat ook volwassenen antwoorden geven die totaal niet zinvol zijn, dus een discussie over de zinvolheid (die er al vaker is geweest) was niet meer nodig. De vraag was nu alleen of een minimum leeftijd niet zinvol zou zijn. Daar vraag ik een mening over. Alleen daar had ik graag een reactie op willen hebben. Dat de invoering lastig zou zijn heb ik ook al aangegeven in de vraag.
De minimum leeftijd hoeft overigens niet ingewikkeld met een paspoort, gewoon een geboortedatum opgeven bij het aanmelden voor een login naam is al genoeg. En ja, dat kan misbruikt worden, net zoals dat iemand naar een site van een drankfabrikant kan gaan en daar een andere geboortedatum opgeeft.... Maar wil je nu wel of niet dat hier allerlei kinderen van de basisschool vragen gaan stellen en op jouw vragen antwoord gaan geven? Vind je nu wel of niet dat deze site daarvoor bedoeld is ,of dat het wellicht op een andere site thuishoort?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had wel erg veel woorden nodig om te vertellen wat ik bedoel. Ik zou zeggen: Je hebt gelijk dat ik liever niet een hele meute jonge kinderen zou zien, liever een aparte site daarvoor oprichten. Maar daar formele criteria aan gaan hangen zou ik weer niet doen. Ik heb een nichtje van 13 die een stuk betere vragen bedenkt dat vele volwassenen... Het kinderlijke kan dingen vragen door een frisse onbevooroordeelde blik op veel zaken die wij allang als normaal beschouwen
Goeie vraag. Slecht idee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er worden inderdaad waardeloze antwoorden gegeven door volwassenen die, naar mijn idee, soms niet weten wat voor een nut de site heeft. Ik ben zelf ook nog maar 14, maar dat valt denk ik niet aan mijn antwoorden af te lezen. Vragen die je niet (goed) genoeg snapt moet je gewoon niet beantwoorden. Ik vind het zeer vervelend als mensen iets gaan kopiëren om punten te krijgen, volgens mij staat er zelfs in de reglementen dat dit niet mag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik moet ook zeggen dat ik niet weet wat de minimale leeftijd zou zijn. Ik dacht in eerste instantie iets van 12 jaar, een leeftijd waarbij je niet meer op de basisschool zit. Want er zijn een heleboel vragen die prima zijn te beantwoorden door middelbare scholieren, omdat er genoeg vragen zijn waarvan de antwoorden in het onderwijs behandeld worden en die ouderen alweer zijn vergeten. Het kopieren van iets van internet als antwoord is gewoon toegestaan overigens, maar dan moet je er wel even een bronvermelding bijzetten. Dit is gewoon handiger om als antwoord te geven, omdat er vaak al iemand heeft nagedacht over een goede formulering en het zonde is om dat dan niet te gebruiken (zoals van wikipedia etc.).
Ik vind het een goed idee dat zowel jong als oud (dik en dun, etc.) hier welkom is.

Er is echter wel een maar, een mogelijk wettelijk probleem. Kinderen onder de 16 hebben namelijk in veel gevallen toestemming nodig van de ouders voordat ze aan een forum of iets dergelijks mee mogen doen, zie daarvoor mijn bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie! Zoals ik al aangaf in mijn reactie aan edoderoo, is het ook soms in het belang van het kind om hier geen vragen te (kunnen) plaatsen. Ik ben wel benieuwd hoe het nu precies zit en of er dus inderdaad een vraag bij het aanmaken van een profiel moet komen over de leeftijd. Wellicht kan iemand van Goeievraag.nl zelf eens reageren of hierover is nagedacht van te voren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Irish, nou als een kind van onder de 16 normaalgesproken ook mee mag doen met een forum of iets dergelijks (en ik denk dat goeievraag.nl onder die definitie valt, want het gaat om sites waarbij persoonsgegevens vrijgegeven kunnen worden) dan kunnen ouders het niet zonder meer weigeren, dat staat ook in mijn bron. Ik denk niet zozeer dat er een beperking dient te komen voor deelname, wel is het zo dat er een zekere verantwoordelijkheid rust op de kinderen zelf, de ouders en de sitebeheerder om te voorkomen dat kinderen te veel persoonlijke informatie gaan prijsgeven, daar gaat het over in die wet.
Ik zou niet weten waarom de vraag over de Cito-toets minder is dan bijvoorbeeld deze vraag. Daar kan ze tenminste nog iets van leren terwijl dit gewoon een vraag is om je ongenoegen te uiten en derhalve niet het doel heeft om kennis te vergaren.

Verder is de spelling bij heeel veel mensen hier ondermaats, en die van mij ook absoluut, en dan? is het andwoord dan minder waar? Kinderen hebben vaak juist een hele andere invalshoek en kunnen ergens heel anders tegenaan kijken dan volwassenen doen. Daarom worden kinderen ook niet altijd begrepen door volwassenen, maar ligt dat aan hen of aan ons? Misschien zou je beter kunnen kijken naar het antwoord en je afvragen of er niet ergens een kern van waarheid in zit dit jij niet had gezien. En over die bronvermelding, het is in ieder geval eerlijk. Er zijn legio mensen die lekker knippen en plakken zonder er over na te denken om een bron te plaatsen.

Persoonlijk vind ik het maar een beetje raar om zo een vraag te stellen alleen omdat jij je irriteerd aan de antwoorden en vragen van iemand. Het is niet dat we hier het wiel opnieuw uitvinden ofzo, of dat we te maken hebben met vragen die je enkel kan beantwoorden na jaren lange studie. Zo heeft zojuist iemand een antwoord gegeven op mijn vraag waarom kinderen wel luisteren als je tot drie telt, een ervaringsdeskundige dus die waarschijnlijk als enige kan vertellen waarom het zo is..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er geen moeite mee als kinderen op deze site vragen stellen of antwoorden proberen te vinden. Tot op heden heb ik weinig vragen of antwoorden kunnen ontdekken waarbij ik dacht: Oei, als jonge kinderen dit nu maar niet lezen..
En vaak vind ik de vragen/antwoorden van de "jeugdige bezoekers" ook wel verfrissend. Vaak geven ze hiermee blijk een hele ander kijk op zaken/dingen te hebben.
Het argument van antwoorden die ver onder niveau liggen of spelling die niet deugd: "Boeie !" zou mijn zoontje zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn al hele negatieve, kwetsende antwoorden geweest, maar deze zijn inmiddels verwijderd. Dit betekent echter alleen dat ze niet meer op de site te zien zijn, de vragensteller heeft die antwoorden wel ontvangen in de mail (als dat is aangegeven bij het profiel, maar de meeste krijgen wel een mail als er een antwoord is gegeven denk ik). En ik denk dus dat niet dat het de bedoeling is dat kinderen kwetsende antwoorden in hun mail moeten ontvangen, zij kunnen daar wel eens heel anders op reageren dan volwassen, die alles makkelijker naast zich neer kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uitzonderingen zul je altijd houden, maar om nu daarom in één keer een hele leeftijdsgroep te bannen gaat mij veel te ver....
Eén minimum leeftijd aangeven blijft altijd moeilijk. Bij het opgeven van een geboortedatum is hier mee te knoeien, of zelfs te frauderen...

Maar wat als er iemand zit van 68 jaar met een verstandelijke beperking en het denkniveau van een 10 jarige?