Welke API kun je gebruiken om te weten welk materieel op het traject rijdt? (Zie link in beschrijving voor voorbeeld)

http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl/station/amsterdam-centraal?treinnummers=on&tijd=vertrektijd&toon_naam=on&stijl=tb

Hier zie je welke trein het is. Hoe doen ze dit? De NS API ondersteund alleen ritnummers maar geen materieelinfo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Bordensteker
9 jaar geleden
Halen ze dat soms hier vandaan: http://ovtijden.com/ ?
Cryofiel
9 jaar geleden
Of je dit uit een API kunt halen weet ik niet. De Reisplanner van NS geeft in ieder geval aan welk soort trein het is (Sprinter, Intercity, ...). Dat betreft dus niet het materieel, maar de treinsoort - daar zit weliswaar een relatie tussen, maar heel af en toe wordt bijvoorbeeld sprintermaterieel ingezet op een intercitydienst als er gebrek is aan intercitymaterieel. Wat voor soort trein het is (dus *niet* het soort materieel) volgt uit het treinnummer. Er zijn treinnummerreeksen (ook bekend als treinseries) voor elke dienst. Zo is de serie 3000 een intercity van Den Helder naar Utrecht (en nog verder, ik weet zo snel niet tot waar de 3000 rijdt), en is de serie 4900 een sprinter tussen Utrecht en Almere.

Antwoorden (1)

De gegevens komen uit het NDOV-loket. Via onderstaande link kun je alles lezen over hun leveringsvoorwaarden. Onder het kopje 'Beschikbare data' staan de systemen waarvan de gegevens afkomstig zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:

NDOV staat voor Nationale Databank Openbaar Vervoer.

Cryofiel